Как да се храним на 20, на 30, на 40 и на 50 години

13 ноември 2017 | 07:00
видяна 7414
коментари 0
снимки: Pexels

Забелязали ли сте, че специалистите-диетолози препоръчват различни диети спрямо различната възраст на пациентите си? Това, разбира се, съвсем не е случайно. Най-добрият вариант е да отидете за лична консултация при диетолог, който да съобрази евентуални промени в хранителния ви режим конкретно с особености на вашия организъм. Но все пак можем да ви запознаем с няколко съвета от специалисти за храненето в различните десетилетия от живота ви.

20-те години

Алкохолът е един от големите виновници за излишните килограми. Много от нас не биха искали да изпият няколко безалкохолни, а ще си поръчат няколко коктейла, но имайте предвид, че дори мохитото е по-калорично от газираното безалкохолно. Малък шот има 100 калории, чаша вино 120 калории, а бирата е около 150. За да не попаднете в капана на течните калории, редувайте алкохола с вода.

Храненето навън също е един подмолен капан. Порциите в много ресторанти са големи (средно меню съдържа около 1 495 калории). Хората, които се хранят в компания, пък консумират с 18% повече калории, отколкото ако са сами. Какъв съвет ще ви дадем ние: за да не се нахвърлите въху храната в ресторанта, хапнете преди тръгване твърдо сварено яйце или малко кисело мляко, за да укротите глада.

Съвместното съжителство може да се окаже много значимо за теглото и фигурата ви. Това не бива да ви изненадва. Хората, които живеят с някого, подсъзнателно копират начина на хранене на партньора си. Затова не е учудващо, че често жени консумират повече калории, отколкото са им необходими, около мъжете до себе си, които си похапват по-стабилно. Това обаче е двустранен процес - ако избирате риба на грил пред бургера, много вероятно е вашият партньор скоро да последва примера ви. 

30-те години

В световен план това е десетилетието, когато раждаме. Коремчето на принцеса Кейт изчезна само няколко дни след раждането, но близо 60% от майките на 1-2 годишни деца все още не са загубили килограмите от бременноста. Липсата на сън, която съпътства гледането на новороденото, повишава хормона на глада, особено за мазно и сладко. Ето защо младите майки често посягат към т.нар. junk food. Затова се запасете със здравословни алтернативи, като печено пиле и зеленчуци на пара с ориз. И, разбира се, много сезонни плодове.

Стресът е един от големите бичове на нашето време. Той увеличава нивата на кортизола - хормон, който увеличава апетита и забавя метаболизма. Взимайте си обедната почивка и се хранете навън, намалете кафето до максимум две чаши на ден или преминете на зелен чай. Яжте портокали, червени чушки и сладки картофи, които са с високо съдържание на витамин С. Пийте повече вода и купувайте храни с ниско съдържание на сол.

40-те години

Любимата храна на децата ви често и лесно се превръща във ваша основна храна. Хамбургери, принцеси с кайма и кашкавал, пица, спагети - това често е основното меню на деца и тийнейджъри. Вземете категорично решение да не се изкушавате и да посягате и вие към такава храна. Това пък от своя страна може да даде пример и на децата ви да се хранят по-здравословно. 

Време е също да се замислите на каква конкретна възраст сте и какво означава това в чисто физиологичен и хормонален аспект. Перименопаузалните симптоми са предизвикани от променящите се нива на хормони, отделяни от яйчниците, какъвто е естрогенът. По време на този преход нивата на естрогените постепенно намаляват и с това се повишава инсулиновата резистентност. Тялото започва да складира храната като мазнини, вместо да я гори като енергия. Какво можете да направите? Премахнете рафинираните въхлехидрати от диетата си – бял хляб, бял ориз, захар. Нека основните въглехидрати идват от плодове, зеленчуци и пълнозърнести храни, които тялото ви ще усвоява бавно. Започнете да приемате и по 2.4 микрограма витамин В 12.

50-те години

Да, и тук ще започнем с хормоните. Нивото на естроген продължава да пада, тялото ви превръща все повече калории в мазнини. Резултатът – по-малко мускулна маса и по-слаб метаболизъм. Изходът е лесен: яжте повече фибри. С всеки 10 грама допълнителни фибри може да редуцирате мазнините в коремната област и да намалите риска от сърдечно-съдови заболявания. Консумирайте и млечни пордукти – те са източник на калции и витамин D и също спомагат за намаляне на мазнините в коремната област.

Грижите ви за семейството вероятно в този период са повече отколкото във всеки друг - сега трябва да отделяте време и за децата си, които са в гимназията или университета, и за възрастните си родители, което се отразява на нервите, а с това нараства и чувството на безпокойство. Можете, разбира се, да направите нещо по въпроса. Яжте спанак, бадеми, черен боб, всяко от които съдържа по 50 милиграма на порция. Избирайте храни, богати на витамин В6, който дава допълнителна енергия и помага за снабдяване на клетките с кислород.

Възрастта идва обаче и с някои неприятни специфики. Рискът от депресия се засилва по време на менопауза, а жените, които са депресирани, имат по-висок телесен индекс. Тъгата може да предизвика глад за рафинирани въглехидрати, които предизвикват мозъка да се освободи от неприятното чувство. Скоро след това обаче нивата се понижават отново и чувството се връща. За да не изпадате в подобни ситуации, се хранете често и по малко, като приемате сложни въглехидрати, като пълнозърнести бисквити или плодове, плюс протеин. Храни с високо съдържание на фолиева киселина, като боб и леща, също помагат за облекчаване на депресията. Работа, която ви кара да се изпотите, засилва ендрофина и има положително въздействие.

И не забравяйте: на каквато и възраст да се, не спирайте да се наслаждавате на живота и да се харесвате и приемете каквито сте.

Четете още: На борба с вредните навици

Коментари

Добави Коментар

Най-четени