Защо е важно да закусваме сутрин?

01 април 2017 | 08:15
видяна 4350
коментари 0

Прокрадващото се през завесите слънце ме събуди, а само един поглед към часовника, изпари обзелото ме спокойствие. Осем часът и двайсет минути. Отново закъснявах.

Със съжаление признавам, че аз съм от хората, които никога не идват навреме за работа (дано шефовете ми не четат това), за среща, за тренировка. Колкото и часове да имам на разположение, никога не успявам да тръгна, когато трябва, затова и винаги бързам за някъде.

Да, най-вероятно аз съм била онази, която е профучала покрай вас на стълбите в метрото или ви е бипкала, защото не сте потеглили в секундата, в която светофарът е светнал зелено. Не го приемайте лично, просто отново съм се надбягвала с времето, закъснявайки за някъде.

Но колкото и да съм закъсняла, никога не пропускам закуската. Не само защото тя е времето за мен, което ми дава възможност да прочистя ума си и да се подготвя за предстоящото натоварено ежедневие, но и защото дерматологичен проблем преди година ме накара да проумея, че красотата отвън изисква грижи отвътре.

Но нека оставим суетата настрана, здравето е пряко свързано с хранителния ни режим. Няма как да се чувстваме добре и да сме във форма, ако не се храним балансирано и не водим активен начин на живот. А вярвам неведнъж сте чували, че най-важното ядене през деня е закуската. А защо това е така, може да разберете в следващите редове:

Осигурява нужната на организма енергия

Първото хранене за деня осигурява нутриенти, витамини и минерали за успешен старт на деня и ни зарежда с енергията, необходима ни, за да се справим със задачите, чакащи ни на работа и у дома.



Повишава концентрацията и функционалността 

Сутрин, след средно 12 часа без храна, нивото на кръвната захар - единственото гориво на мозъка, е изключително ниско. За да се регулира то, не трябва да се пропуска закуската.

Занимаващите се с интелектуален труд, най-вероятно са установили, че хранителният режим, характеризиращ се с липсата на закуска, не влияе добре на концентрацията им. Това е така, защото закуската, особено тази на основата на пълнозърнестите храни, има положителен ефект върху когнитивните функции и по-специално върху паметта и вниманието, разкрива проф. д-р Веселка Дулева.

Красотата отвътре личи отвън

Проф. д-р Веселка Дулева също така разяснява, че пропускането на сутрешната закуска нарушава разпределението на дневния енергиен прием, което води до повишена консумация на храни в по-късните часове на деня, включително и до прием на високоенергийни храни между храненията.

Приемът на храни с нисък гликемичен индекс по време на закуска, тоест комплексни въглехидрати и влакнини, като готови за консумация зърнени храни, пълнозърнест хляб и сухари, регулират апетита и значително увеличават чувството за ситост, чрез което намаляват енергийния прием през останалата част от деня. Поради това и при хора, които пропускат храненето сутрин, честотата на наднорменото тегло и затлъстяване е по-голяма.

А какво трябва да съдържа перфектната закуска?

За да бъде закуската наистина полезна, специалистите по хранене разкриват, че тя трябва да е балансирана и да включва комбинация от въглехидрати, белтъчини и мазнини.

Зърнена закуска или пълнозърнест хляб, богати на бавни въглехидрати, са чудесна основа на първото за деня хранене. Гарнирани със сезонен плод и мляко, представляващо перфектен източник на белтъчини, те са идеалният избор за сутрешна закуска.

А и истината е, че ако вие като мен се надбягвате с времето сутрин, тази закуска е точно за вас, защото е не просто пленително вкусна, но и се приготвя за буквално пет минути.

Затова следващият път, когато закъснявате за работа или училище, вместо да се лишавате от така необходимото ви сутрешно хранене, си сипете в една купичка зърнена закуска и я комбинирайте с ябълка и кисело мляко. Бъдете сигурни, този старт на деня ще ви донесе не само удоволствие, но ще ви зареди с енергия и настроение.

Роси Кацарова

редактор