Какво трябва да закусват децата?

14 май 2017 | 08:00
видяна 3188
коментари 0

Мнозина не се замислят, но истината е, че ние възрастните като модел на подражание оказваме влияние върху хранителните навици на децата. Затова и именно върху нас стои отговорността да формираме здравословен модел на хранене у по-малките.

А несъмнено основно място в балансираното хранене заема закуската. Тя е особена важност, защото съдържа хранителни нутриенти като белтъчини, въглехидрати, хранителни влакнини (фибри), витамини и минерали, необходими на детския организъм.

Проф. д-р Веселка Дулева – национален консултант по хранене и диетика, разкрива, че сутрешната закуска е от особена важност и поради два други факта. Тя увеличава способността на децата да се концентрират в училище и повишава успеваемостта, подобрявайки психо-социалното поведение и когнитивни функции на малчуганите.

Професор Дулева допълва, че закуската също така помага за регулиране на енергийния прием през останалата част от деня. Поради повишаване на чувство на глад деца и юноши, които редовно пропускат закуската, са склонни да приемат по-голямо количество храна при следващото си хранене, както и храни с висока плътност и богати на мазнини. Те също така са склонни да консумират по-големи количества добавена захар.

Но какво трябва да е сутрешното хранене, за да отговаря на нуждите на децата?

Като начало полезната закуска трябва да осигурява около 15-20% от дневния препоръчителен енергиен прием за съответната възраст.

Специалистите по хранене препоръчват закуската да съдържа най-малко по един представител от основните групи храни – пълнозърнести храни като ръжен хляб или други, богати на влакнини, зърнени продукти, плодове и зеленчуци, източници на пълноценни белтъци като яйца, мляко и млечни продукти.

Балансираната детска закуска трябва да е богата и на влакнини, Желязо, Калций и витамини от група В. Затова и винаги, когато племенничката ми ми е на гости, се грижа сутрините ѝ да започват с вкусна зърнена закуска, съдържаща изброените микронутриенти, която гарнирам с ябълка и прясно мляко.

Роси Кацарова

редактор