Автор
Woman.bg

Шерил Сандбърг – Facebook, Google и равенство между половете

Шерил Сандбърг е силна жена, която от много години съчетава успешно кариерата си на водещи длъжности във водещи световни компании с радостите на майчинството.

Тя участва в управлението на Facebook и още редица световноизвестни корпорации, омъжена е, има две деца и при това успява да споделя с жените по света опита и съветите си за това как да си подредят живота и как да намират време за всичко.

Шерил ективно пропагандира равенството между половете в бизнеса и е сигурна, че жените, както и мъжете, имат право на професионална реализация и могат успешно да ръководят големи предприятия и компании. При това трябва да отбележим, че Сандбърг е доказала всичките си постулати с личен пример.

Малко биография

Шерил Сандбърг е родена във Вашингтон през 1969 г., първо дете в семейството. Бизнес-дамата признава, че лидерските й качества са започнали да се проявяват още на крехка детска възраст. Първите й „подчинени“ били малкия й брат и малката й сестра, а под снимката й в училищния албум съучениците са написали, че тя е най-вероятният претендент за успешна кариера. Оказали се прави!

През 1987 г. Сандбърг започнала следване в Харвард, през 1991 г. взела диплома за бакалавърска степен и награда за най-добър успех. По време на обучението си Шерил се запознала с професор Лари (Лорънс) Съмърс (министър на финансите на САЩ през 1999-2001 г.). Той станал неин наставник и изиграл важна роля в професионалното й развитие. Именно благодарение на Съмърс след завършването си Шерил е започнала работа като асистент в Световната банка и се е занимавала с проекти за подобряване на здравеопазването в Индия. От 1993 до 1995 г. Сандбърг е учила бизнес администрация в Харвард, след което е работила три години в Mckinsey&Company. После бизнес-дамата е оглавила отдел кадри в американското Министерство на финансите под ръководството на Лари Симънс.

През 2002 г. Шерил била поканена в тогава още младата компания Google на пост вицепрезидент по глобалните уеб-продажби. Така започва кариерата й в IT-индустрията. На новото работно място Сандбърг взимала активно участие в създаването и развитието на известни и широко използвани услуги на Google - AdWords и AdSense. Поначало ръководела екип от само 4 човека, но по-късно броят на подчинените й нараснал до 4000.

През 2008 г. Шерил получила ново примамливо предложение за работа от Марк Зукърбърг – основателя на социалната мрежа Facebook. Той искал Сандбърг да стане изпълнителен директор на компанията. Самата Шерил малко се страхувала да заеме тази длъжност заради по-голямата отговорност и по-широката насоченост на служебните задължения. Но се оказало, че притесненията са били излишни – след назначаването на Сандбърг печалбите на Facebook започнали да се увеличават. По някои данни доходът на социалната мрежа само от реклама през 2010 г. достигнал около 1.8 млрд. долара – а изпълнителният директор има пряка заслуга за това.

Книга за жена за жени

Името „Шерил Сандбърг“ е известно не само в бизнес-средите. Предприемчивата дама има активна жизнена позиция и се стреми да помогне на жените по света да повярват в себе си и да постигнат целите си. Наскоро Сандбърг издаде книгата "Lean in: Women, Work and the Will to Lead" („Поглед отвътре: жената, работата и желанието да си лидер“), която стана истински хит.

От една страна критиците и читателите укоряват Шерил, че отстоява твърде разпалено правото на жените на собствен успех и кариера, но от друга страна й се възхищават за смелостта и за умението да съчетава работата и семейството, без да ощетява нито едно от двете.

Едно от основните послания на Сандбърг към обществото е, че въпреки съвременното ни ниво на развитие хората все така се отнасят предубедено към жените-ръководители, докато мъжете в ръководството винаги получават одобрението на колегите и хората като цяло. Освен това според статистиката броят на дамите, заемащи ръководни постове, е крайно малък. В света на бизнеса водещи позиции все така заемат мъжете. Според Шерил за това са виновни самите жени, тъй като поначало са настроени, че е невъзможно да преуспеят и че рано или късно ще трябва да направят избора между кариерата и семейството. Затова на подсъзнателно ниво дамите не се стремят към професионално развитие, дори ако в дадения момент нямат постоянен партньор, деца и домакински задължения.

Самата Шерил спазва редица принципи и правила, които й позволяват да се задържи на върха. И ги споделя с всички, които биха желали да последват примера й.

Първо – Сандбърг препоръчва хората да „седнат на масата“, а тоест да имат вяра в себе си и силите си, да не се притесняват да защитават позициите си. Стигнала е до този извод от един случай в своята кариера. Веднъж по време на делова среща няколко жени на ръководни длъжности отказали да седнат на централната маса и си избрали места по-далеч от оживената дискусия, до стената. Според Шерил с това те сами са се поставили по-ниско от своите колеги от мъжки пол.

Второ – Сандбърг предполага, че най-важното решение на жената по отношение на кариерата й е изборът на интимен партньор. Успехът е възможен, само ако най-близкият ти човек те разбира и те подкрепя да се развиваш професионално. Шерил е твърдо убедена, че мъжът също трябва да взима дейно участие в живота на семейството, а не просто да прехвърля всички домашни задължения на жена си. В съвременното общество жените са принудени да полагат усилия едновременно на няколко фронта – в офиса, в домакинството, в грижите за децата - докато мъжът може да се съсредоточи само върху работата си. Това не може да не се отрази негативно на професионалното развитие на представителките на слабия пол.

Третото житейско правило на Шерил гласи „Не си отивай, преди да си отидеш“. Бизнес-дамата илюстрира тази фраза с личен пример. Всяка една жена, независимо какво място заема в обществото, рано или късно се замисля за бременност и за отпуск по майчинство. Проблемът е, че някои жени се увличат твърде много в планирането на бъдещия си живот, дори когато раждането на дете за тях е по-скоро дългосрочна перспектива, отколкото належащ въпрос. Много преди бременността те спират да обръщат нужното внимание на работата и прекъсват развитието си, изпускайки добри възможности.

Трите приведени съвета на Шерил Сандбърг са само върхът на айсберга. В книгата си, в многобройните интервюта и публични речи бизнес-дамата дава още много полезни и интересни насоки. Например:

- След назначаването си във Facebook Сандбърг имала много повече работа. Но това не означава, че е седяла в офиса до среднощ. Точно в 17:30 ч. тя излизала от кабинета си и отивала при съпруга и децата си. Но и вечер от вкъщи продължавала да работи и да следи събитията. Така успявала да участва активно в семейния живот, оставайки в крачка с бизнеса.

- Сандбърг съветва хората да не сдържат емоциите си дори и на работа. По нейните собствени думи тя е плакала на рамото на Марк Зукърбърг. Разбира се добре е човек да се контролира, но споделянето на емоциите може да подпомогне укрепването и изграждането на връзките.

Четете още: Миуча Прада - „мислителят“ на модата

Всеки може да възприеме различно съветите на Сандбърг, но си заслужава да се запознаете с тях. Те могат да ви бъдат отправна точка не само в стратегията ви за изграждане на кариера, но и в подреждането на други аспекти от живота.