Кросоувър – кола или човек, който минава отвсякъде. Само му задаваш посока и той или тя тръгва, независимо дали има път дотам или не. Такива са Дизела и Kadjar.

Kadjar е автомобил. Името му се състои от сричките KAD- и –JAR. KAD черпи вдъхновение „quad” или от света на ATV-тата, a JAR от френските думи за маневреност (agile) и изникване внезапно от някъде (jaillir). Представлява кросоувър SUV и е от семейство Renault. С него можете да върлувате както по асфалт с предното му задвижване, така и извън него с 4х4. Дойде в България в началото на годината и веднага си намери приятел в лицето на Disl.

Дизела е човек. Името му е Кирил Николов и е национален състезател по ориентиране и планинско бягане. Роден е на 06 ноември 1982 г., завършил е НСА със специалност Ориентиране и туризъм. Изключителните му постижения включват: Европейски вицешампион по ориентиране за 2012г.; 6-о място на Световно първенство по ориентиране 2012г. и 9-о през 2013 и 2014г.; 1-ви места в най-големите щафети по ориентиране в света - Юкола и 10 Мила – с финландския му отбор “Калеван Расти” през 2010 и 2012 г., 1-во място и през 2014г. в 10 Мила; Четири пъти 1-во място в екстремното комплексно състезание XCo Adventure Cup – през 2010, 2011, 2012 и 2013. Миналата година Дизела направи първия си опит да подобри рекорда, но планината не му позволи.

Във вторник в 04:20 часа сутринта Дизела отново тръгна от връх Ком по тежкия път към нос Емине. Той ще опита да подобри сегашния рекорд и да вземе пътя за 5 дни. 600 километра и 14 600 м денивелация по билото на Стара планина. Това е най-дългият туристически маршрут в България. Колко му е? Отговорът е „твърде много“, затова му стискаме палци.

Renault Kadjar е големият брат на Captur и в лицето прилича на Пиф от Пиф и Еркюл, което веднага го прави симпатичен. Французите решиха да го създадат, защото в момента всяка пета продадена нова кола на планетата е кросоувър. Явно днешният средностатическият клиент има нужда от кола, с която да стигне до ръба на скалата, от която да скочи. Може би защото всички около него спортуват, хранят се здравословно и изпитват недостиг на адреналин. Няма лошо.

Цветът за премиерата му е огнено червено – ла руж флам, така го казват французите. Правят го да звучи толкова изискано. А само да чуете как описват самата кола – колко била чувствена, атлетична и в същото време подготвена за офроуд, на френски, де. Първоначалният дизайн е на студиото в Букурещ, а изпълнението е в Париж. Добрите му пропорции са подчертани от хром, хром и още хром както отвън, така и отвътре.

В интериора дизайнерите на Renault са се постарали всичко да е подръка на шофьора и да е от качествени материали. За вдъхновение им е послужила една сноуборд маска и ако се загледаме в таблото, наистина е там с малка козирка над себе си, която да й пази сянка. Гледа ни от зад волана и съдържа всичката ни необходима информация, при това с красива графика. Това придава известен спортен дух, който се подчертава от дръжката за пасежера до скоростния лост. С други думи, „дръж се, нищо не се знае“.

Има прибиращ се теглич, можете да си закачите ските, колелото, в багажника на тавана да си приберете парашута и палатката, да сложите коритото на багажника и отгоре да метнете калните си обувки за ходене и раницата и да тръгнете към планината. В случай, че се изгубите, можете да ползвате модерната навигация или да се ориентирате по звездите, които се виждат през стъкления покрив – ваш избор.

Kadjar може да паркира сам – буквално, дори не пипате волана, и има удобна камера за задно виждане. Движи се на дизел (1.5- и 1.6-литрови със 110 и 130 кс), но ако желаете, има и бензинова версия (1.2-литров със 130 кс). Ръчна, автоматична скоростна кутия – ваша работа. Екипиран е с всевъзможни системи за сигурност – антиблокираща на спирачките, за екстремно спиране, за помощ при потегляне по наклон, за динамичен контрол. Цените започват от 35 000 лева и стигат до 55 000. Ако сте готови да скочите, но нямате с какво да стигнете до ръба, вече знаете.