Renault доказаха теоремата на бъдещето (тест драйв на Twizy)

Как е чревната ви флора днес? Изпитвате ли остра нужда от бърз кредит? Защото според родния рекламен блок това са единствените неща, които интересуват средностатистическия зрител днес.

Човек може да си направи доста изводи за една нация по рекламите й. Всеки ден се чува: "простата ви алармира", "нападат ви хиляди микроби", "преди употреба прочетете листовката". Започнах да се притеснявам, а дори нямам простата...

В нашите реклами не се говори за бъдещето. Мислим за днешните си болести и търсим кредит, който ако може да ни го дадат още вчера, ще е най-добре. Ние не се интересуваме от бъдещето си, защо другите да го правят? Знаете ли, че нито една автомобилна компания не гледа на нас като на подходящ пазар за въвеждане на новите си технологии?

За нас газови уредби, безсмъртно окачване и предимно цвят металик, за да ни отива на мъгливото всекидневие. Не сме "I-пазар". BMW няма да си правят труда да вкарват i3 и i8. Opel пиха студена вода с невероятната Ampera, която хората с възможности просто не можаха да разпознаят като наистина страхотен автомобил. Toyota пробват с хибрид, но продават толкова Rav4, че да ти се завие свят (имаше и някакво лекарство за световъртеж, изчакайте рекламите).

Г А Л Е Р И Я

Renault се престрашиха да ни донесат няколко Twizy-та, но дали ще имат успех... Ние карахме едно такова и изражението на хората по улиците бе достатъчно. Не сме готови да се движим с електромобили. Душата ни се къса, когато не харчим бензин. Нямаме стомах за бъдещето. Изобщо не можем да смелим идеята за електро-придвижване. Какво е Twizy ли?

Преди няколко години Renault представиха колата на батерии, в която влизат двама и от тях се чува само "зззи". Нарекоха я Twizy. През 2012 прототипът вече беше реалност във Франция, а през 2014 се появи и по софийските улици.

Няма скоростен лост, няма огледало за задно виждане в средата, няма двигател с вътрешно горене. Просто сядаш, натискаш едно от трите копчета на таблото и потегляш безшумно. С едно зареждане, което отнема 3 часа, изминаваш 100 км, при това с доста прилична скорост за града. Електромоторът развива за миг всичките си 17 кс и "бута" (защото е задно разположен) Twizy с 80 км/ч.

Батерията е литиево-йонна, тежи към 100 кг и се намира под седалката на шофьора. Паркираш където си поискаш безплатно и най-вече където никой друг не може, защото дължината на Twizy е малко над два метра и е широко само 1.19 м. Вратите се отварят нагоре, така че не мислиш дали имаш място да ги отвориш (но е хубаво да поглеждаш какво има над теб). Ставаш и си заминаваш. Добре де, възможно е въпросните Lambo doors да са екстра...и да няма прозорци... Но все пак това е нов вид мобилност...при която вали в колата ти.

Ако не знаеш какъв е въпросът, няма да разбереш и отговора. Twizy е отговор на безкрайното питане как да спасим планетата и да се движим без да оставяме диря от умрели тюлени след себе си. Но има ли полза по улиците да плъзнат няколко-стотин електромобила, които да се душат в изпаренията на останалите истински коли и автобуси от 80-те?

В един идеален свят всички ще се движат с такива, като в The Zero Theorem. Толкова откачена идея може да се появи само в главата на Тери Гилиам. Дали наистина това е бъдещето или всичко просто е равно на 0, следвателно ще изчезнем както и да живеем - казва ли ти някой, смееш ли да питаш (трябва да сте гледали и двата филма).

Участитието на Renault във Формула 1 най-после намери своето отражение в простосмъртните/улични им автомобили. Спортното поделение на французите и присъствало на кръщенето на малкото Twizy и го дарило с истинско окачване. Това, в комбинация с ниско разположената тежест, те кара да се чувстваш като в картинг. Затова го заведохме на правилното място - картинг пистата на Бончо Дунев.

Историята, която ни разказа господин Дунев, заслужава отделна статия, която обещаваме да получите. Сега за нашия Twizy.

Мислейки се за RB8 (един от шампионските Ф1 болиди на Фетел в Ред Бул), Twizy не мръдна в завоите и както се твърди в официалните му реклами, не издаде ни звук, ни стон, ни мирис. С максимална скорост и пълна газ/ток на правата, безупречен в шиканите и истиснки щастлив той е като у дома си. После излезе от трасето и с характерен вой на електромотор се вля обратно в движението.

С благодарност към Бончо Дунев и екипа на картинг писта "Дунев"