<>"Нямате ли някоя по-нова кола?" Отговорът ми е: "Не, господине. Нямаме. Ние не харесваме нови коли". Знаете го този тип съседи, които не ходят на работа, а само сноват между етажите и ви развалят настроението. Нито твърде враждебни, нито твърде мили, просто досадни. Задават ви едни и същи въпроси за личния ви живот, чиито отговор изобщо не им работа, и затова се опитвате да не им го давате. И въпреки това те знаят достатъчно, че да клюкарят зад гърба ви.

Поредна ледена сутрин пред блока. Колата отново не пали, а причината е някъде там под предния капак. Звукът от зъзнеща машина, която се опитваш принудително да накараш да възпламенява горивото си, е мъчителен. Представям си колко ни мразят съседите, но толкова да не ме интересува... Няма да изпадам в детайли за това каква точно е колата, но ви стига да знаете, че е ценна ретро класика и почти може да ми е майка на години. Разбира се, стойността й не може да бъде разбрана от разни простаци, като моя съсед, но и не се налага. Тя е моя, а аз я харесвам страшно много – толкова, че й прощавам, когато ме принуждава да ходя пеша на работа, след като акумулаторът й се е предал от безнадеждно въртене.


Работата ми е такава, че карам повече чужди коли, отколкото мои. Все нови, все палещи при всякакви температури, но някак...бездушни. Рядко успявам да се привържа към тях, но се е случвало. Знам всички причини днешните автомобили да са такива, каквито са: знам защо вече няма дървени волани, покрити задни гуми и Victory by Design. През януари 2015 година става дума за вредни емисии, звезди от NCAP, пет години гаранция, възможно най-малко копчета за най-много функции. Днес не става дума просто за движение – трябва едновременно да можеш да караш, да говориш по телефона, да слушаш музика, да знаеш точно къде се намираш, да ти е топло на задните части, да не заслепяваш другите с фаровете, предавките да се сменят сами...

С Н И М К И


В моята кола абсолютно нищо не се прави само и всъщност ставаш полу механик само от съвместния си живот с нея. Да, в багажника имаш инструменти и това всекидневие не е за всеки. Ако не можете да си представите нищо по-ужасно, значи сте от другите – хората с новите автомобили, с лизинговите вноски и easyfix седалките. Разбирам ви.

Да ви разкажа тогава за последната кола, която карах – безкрайният хечбек Nissan Pulsar. Безкраен, защото в този малък на пръв поглед автомобил влизат четирима двуметрови човека с багажа и прилежащите им изисквания. На външен вид е свил се в пералнята Qashqai, който сега пасва повече на градски условия, а отвътре по магически начин пространството е огромно.




От Nissan смятат, че това е липсващото звено в моделната им верига и сега дупката между Micra и SUV-овете им е запълнена. Тук са прави, но грешат за друго. Смятат, че хората ще си го купуват, защото не искат нито твърде малка, нито твърде висока кола. Това просто не е вярно. Pulsar е колата на съпругата, която води децата на училище. Семейството иска всичко: мъжът кара X-Trail, мечтаейки един ден да е толкова свободен от всякакви ипотеки и лизингови калкулатори, че да може да си вземе GT-R. За жена си е взел Pulsar, дъщеря му ще получи Micra за бала, а синът му ще е някъде по планините с Navara-та.


В Pulsar има достатъчно системи за сигурност, така че мъжът не се притеснява за Лидия (така се казва съпругата му): Safety Shield от камери, сензори и радари, Front Collision Avoidance система, която предупреждава за опасност от сблъсък и има "интелигентен спирачен асистент", система за пазене на лентата и предупреждение за сляпата зона, за движещи се обекти. За финал са Active Trace Control - "иновативна технология, която подобрява контрола на автомобила в завой. Тя разпознава ситуацията при влизане завой и в случай на необходимост прилага независимо спирачно усилие на всяко колело с цел по-сигурно преминаване. При ускоряване на излизане от него се прилага спирачно усилие на вътрешните колела", и Around View Monitor - олицетворение на израза "имам очи на гърба си".

Решен и проблемът с намирането на малкия ключ в огромната дамска чанта със системата I-KEY. С други думи трябва просто да натиснете копчето (и все пак ключът наистина да е в чантата, а тя на рамото ви).



Цената на Pulsar започва от 29 900 лв, а изборът при двигателите се простира от 1.2-литров бензинов със 115 кс, през 1.6-литров със 190 кс и стига до 1.5-литров дизелов със 110 кс. Автоматична скоростна кутия се предлага само в комбинация с по-слабия бензинов мотор.