Всъщност автомобилът е обединението на купето и двигателя. Помните, наричаме го сватба. Но това не ни кара да гледаме на него като съчетание от две отделни неща, а като на цяло.

С други думи, често съдим за колата първо по външния й вид, по дизайна, по това дали можем да сложим шише минерална вода от 1.5 или само от 0.5 литра в джоба на вратата и т.н, и може би бъркаме. Правим заключения за второстепенните елементи преди да помислим истински важните, а това се води за грешка в дедуктивната логика. Такива сме си, не гледаме на колата като на кутия за двигател, а като на кутия с двигател. Разбира се, че едното не може без другото, а и двете без третото - човека, който да ги подкара, но ако пробваме да ги разгледаме поотделно, може би ще стигнем до валидно твърдение.

Двигателят:

Opel посмяха да нарекат новото си поколение дизелови двигатели "шептящи". Явно са си направили труда да попитат клиентите си какво не им харесват на дизелите и те са казали, че тракат като трактор (само предположение).

Германците помислили "хм, лесна работа, що не казахте по-рано", защото не си правят труда да говорят, а направо действат. Резултатът е 1.6-литровия CDTI изцяло алуминиев мотор в две версии - със 110 и 136 кс. Тръгнали са по любимия си път - към съвършенството. Откъде минава той ли? През оптимизация на конструкцията за по-добро генериране на шума и вибрациите, през ефективен процес на горене с многократно впръскване и през система за акумулиране и последващо конвертиране на азотните окиси.

След това подобрили и разхода, който сега е 3.9 на сто в Astra и така Заедно с турбокомпресора VTG (турбокомпресор с променлива геометрия), който позволява бърза реакция, те са ключови технически елементи за функционирането на двигателя. Избързах ли? Добре...

Отначало. Двигателят се намира под предния капак на колата и я кара да се движи. За да не спира, трябва да му се сипва гориво и да му се дава масло, но тези две неща не се правят от едно и също място. Без да навлизаме в подробности, можем да разделим двигателите на дизелови и бензинови - разликата е в начина на запалване. Както може би сте чували, в двигателя се случват четири неща: пълнене с гориво, сгъстяване и запалване на въпросното, горене и изпускане. Тези действия се разпределят в четири такта и карат буталата и коляновия вал да се движат (и при двата "вида" двигатели). Бензинът има нужда от искра, за да се запали, а на дизела му е достатъчно да се сгъсти. Така е и при хората...

Това, което Opel са успели да постигнат, заслужава похвала и покупка. Тишина. Дизеловите двигатели са шумни, гневни и раздразнителни, още наричани самовъзпламеняващи се. За да не дразнят толкова собствениците си, които харесват по-ниския им разход, Opel са ги облекли във високотехнологични шумоизолации и ви желаят лек път. Новата Astra има и усъвършенствана скоростна кутия, но ако тръгна да ви разказвам как работи тя, сигурно съвсем ще ви изгубя.

Важно е съчетанието: не може да сложиш красива вечерна рокля с красиви кецове, защото най-вероятно няма да си отиват.

Колата:

Opel Astra е с нас от години, виждали сме я във всякакви версии и я харесваме. Затова веднага щяхме да разберем, ако шептящият дизел не й отива, и щяхме да й го кажем. Идеална кола за всеки ден - не прекалено официално, не и твърде спортна. Затова един чист и тих двигател, й подхожда идеално.

Колкото до третия елемент, човекът зад волана на тихата звезда (Astra озн."звезда" на лат.), той може да е всякакъв. Мъж, жена, сам, със семейство, с куче, да гледа на нея като на втора кола, градска, извънградска кола или просто като на лично пространство в трафика.

Може и да е Клаудия Шифър...