Всяка красавица в модния бранш мечтае един ден да дефилира по подиума на Victoria’s Secret. Договорът с популярната американска марка за бельо се смята за върхово признание в модния бизнес.

Някои модели обаче открито се противопоставят на модния гигант. Причините за това са стереотипите за женска красота, промотирани от ангелите, и жестоките изисквания на компанията към физическата форма на моделите, представляващи бранда.

Случаят „Ерин Хедъртън“

27-годишната американка Ерин Хедъртън получава шанса да дефилира за Victoria‘s Secret през 2008, а само две години след това се окичва и с бленуваните ангелски крила, които носи до 2013. Преди няколко месеца тя разкри причините, накарали я да се откаже от ангажимента си към модния гигант. Оказва се, че за да бъде част от бляскавите ревюта и фотосесии на Victoria’s Secret, e преминала през тежки периоди на гладуване, изтощителни тренировки и състояние на депресия.

Хедъртън споделя, че преди последните си две ревюта за марката е била помолена да свали килограми. През 2013 година решава да приключи договора си с компанията именно заради безумните изисквания към външния й вид. През 2013 моделът се подлага на изтощително натоварващ фитнес режим, но така и не успява да отслабне: “Бях депресирана, защото се трудех толкова усърдно, но тялото ми сякаш ми се противопоставяше. Стигна се дотам, че една вечер, след като се прибрах от тренировка, стоях загледана в чинията си и си помислих, че може би просто не трябва да ям“.

Това е повратен момент за Хедъртън, която решава да сложи край на терзанията си, като спре да се съобразява с изискванията на Victoria’s Secret: „Преди последните ми две ревюта ми казаха, че трябва да отслабна. Днес поглеждам назад и си казвам: ‚Сериозно ли?‘“. Сега Хедъртън е решила да сподели горчивия си опит с широката общественост и да изобличи горчивата истина за перфектните тела на Victoria’s Secret. „Склонна съм да пожертвам собствената си гордост, в известен смисъл, както и личния си живот, защото знам, че ако не говоря за това, крия информация, която може да помогне на много жени“.

Хедъртън получи публична подкрепа от Джил Гудакър, друг бивш модел на Victoria’s Secret, дефилирала за компанията през 80-те и 90-те. Тя коментира, че всъщност изискванията към моделите може да имат негативен ефект за самия бранд, тъй като, оказвайки натиск върху моделите да свалят килограми, влияят пагубно на самочувствието им, което им пречи да демонстрират уверено сексапила си на подиума: „Излъчваш това, което чувстваш и затова не трябва да има натиск върху моделите да отслабват“. Гудакър се застъпва и за промяна на идеалите за красота: „Смятам, че всяка жена трябва да се чувства щастлива в кожата си и че по-пищните жени са красиви“.

Камерън Ръсел и теорията за „генетичната лотария“

Това не е първият случай, в който модел на Victoria’s Secret се обявява против идеалите за красота, налагани от модната индустрия и медиите, и отъждествяването на щастието с перфектните мерки. През 2013 Камерън Ръсел заявява в интервю за телевизионния канал ABC News, че като част от модната индустрия тя промотира един недостижим идеал за красота.

Ръсел не пропуска и темата за ниското самочувствие на моделите: „Ако си задавате въпроса „Ако имах по-слаби бедра и по-блестяща коса, щях ли да бъда по-щастлива?“, то трябва да срещнете с няколко модели. Защото те имат най-слабите бедра и най-блестящите коси, но най-вероятно са и жените, които се чувстват най-несигурни във външния си вид“.

Според нея за това да бъдеш модел не се изискват никакви усилия, а по-скоро е въпрос на късмет: „Условието за това да бъдеш модел не е усърдна работа. Не ти трябва диплома. Не трябва да си спечелила някаква награда. Всичко е въпрос на това как изглеждаш. Много момичета, с които говоря, казват, че искат да станат актриси, певици или модели. Но за това всъщност трябва да си спечелил генетичната лотария. И да имаш много късмет. Не се стремете да станете модели. Това е нещо, върху което нямате никакъв контрол“. Въпреки отправените нападки към модната индустрия и налагания идеал за красота, Ръсел не се обявява конкретно срещу Victoria’s Secret и дори продължава да дефилира за тях до 2015.

#ImNoAngel

Може би най-масовия бунт срещу Victoria’s Secret се провежда през 2014, когато хиляди жени изразяват възмущението си от кампанията „The Perfect Body“, според която именно стройните тела на „ангелите“ са въплъщението на перфектното тяло. 27 000 човека подписват петиция в интернет срещу тази кампания, като я обявяват за „безотговорен маркетинг“ и настояват, че посланието на слогана е опасано за жените.

Половин година след този скандал, разразил се в мрежата, той получава отзвук и в самата модна индустрия. Компанията за макси мода Lane Bryant се възползва от възмущението, предизвикано от Victoria’s Secret, като открито прави закачлива препратка към бранда, налагащ слабите тела като идеал за красота и сексапил, в един от рекламните си клипове. В него пищни модели, сред които и изключително популярната Ашли Греъм, уверено заявяват, че се чувстват секси и че никоя от тях „не е ангел“. #ImNoAngel („Аз не съм ангел“) всъщност е дръзкото мото на кампанията.

Автор: Ивана Апостолова