Красотата е качеството на обекта да доставя удоволствие. Определение, дадено от естетиката, затова не спорим. Красотата на един предмет обаче, не може да е единственото му качество и тук хората се объркват. Особено, ако въпросният предмет е автомобил. Не може да си купиш кола, само защото е красива, най-вече когато тя не е създадена единствено, за да доставя естетическа наслада. Ако я вземате по тази причина, то вие я подценявате. MINI е една такава кола, подценявана от твърде много хора. Затова собствениците й не трябва да забравят, че излизайки от гаража с нея, те тръгват с много история на гърба си.

Countryman е резултат от реализирането на откачената идея на MINI да "ушият" и голям размер от най-малката си кола. Знаете ли защо "ушият"? Много интересна история, която започва преди точно 55 години.

На 26 август 1959 година, BMC (British Motor Corporation) представят Morris Mini-Minor. За да разберете какво точно означава появата на подобна кола, трябва да си представите как изглежда Лондон и какво се движи по европейските улици по онова време. Това е десетилетието на Анди Уорхол, на екрана е Мерилин Монро в "Някои го предпочитат горещо", в магазините плъзва куклата Barbie, дизайнерът Живанши пуска мъжкия парфюм „Monsieur de Givenchy", а само две години по-късно той ще облече Одри Хепбърн за "Закуска в Тифани", но сега по радиото звучи хитът на Елвис Пресли "A big hunk o' love" и всички танцуват. Fiat 500, Renault Dauphine (от витрината на ЦУМ), Citroen 2CV (Патето), Volkswagen Beetle, Austin A30. Това е конкуренцията на MINI, това е групата, в която трябва да изпъкне - малки автомобили със специфичен дизайн.

Създателят на MINI се казва сър Алек Исигонис - британски автомобилен дизайнер с гръцки произход. Той дава едно малко и на пръв поглед просто решение на един сериозен проблем: пространство и тегло. Исигонис се сеща да обърне колата с шевовете навън, да завърти двигателя й, да олекоти окачването и други такива уж очевидни предложения, които всъщност в съчетание водят до една автомобилна революция. През 1956 година положението във Великобритания е такова - няма бензин, няма автомобилен пазар и вали дъжд. Хитът на сезона са германските bubble cars: Fiat 500, BMW Isetta, Subaru 350, Peel P50 (ако сте гледали онзи епизод на Top Gear) и големият балон Fiat 600 Multipla, който няма нищо общо с днешната Multipla.

Нашият човек, Алек, ги мразел толкова много, че решил да направи "истинска миниатюрна кола", напук на закръглени автомобилчета: остри ръбове, външни шевове и панти, с други думи гениален дизайн.

Ето я и оригиналната кройка:

Първата MINI е с размери 3.0х1.2х1.2 метра. В нея се побират четирима пълнометражни човеци и дори малко от багажът им, благодарение на дизайна на багажника. Прототипът й се ражда през октомври 1957 година и се казва "оранжевата кутия". Представлява малко кубче с четири колела в четирите ъгъла, но с the bloody engine на чорчик и със скоростна кутия зад него. С други думи, човекът се сетил да подреди нещата под предния капак и да остави място за повече крака вътре в купето, предно предаване, независимо "гумено" окачване... Разбирате ли, че това не е просто "сладка количка" (по-противно определение не съществува за автомобил), а гениална машина?

Затова моля ви, не си я купувайте, само заради очарователния й външен вид, ще я обидите. Всеки сантиметър от дизайнът й е мислен и е направен така по определена причина. MINI отговаря на изискванията на времето, а то е следвоенно. Исигонис слага таблото в средата, за да няма значение дали колата ще е с ляв или десен волан. Джобовете във вратите й са направени точно толкова големи, колкото да побират бутилка джин Gordon's, защото Алек обичал да си пие сухото Мартини точно с такъв джин. Наистина за всичко си има причина!

Все пак това е градска кола, с която трябва да може да се пазарува. Задачата на Исигонис била да направи кола, която да изпъква в множеството, да е икономична, както по отношение на горивото, така и на мястото, но в същото време да побира хора с глави и крака. На всичкото отгоре, въпросната кола трябвало да е евтина - £496. Исигонис я направил и въпреки че, отговаряла на всички изисквания на пазара, в началото не се продавала добре. Няма да повярвате защо - смятала се за кола на средната класа и не изглеждало престижно да те видят в нея, защото била евтина...

Разбира се, след няколко години това се променило и MINI се превърнала в икона, дори Кралицата била видяна в нея. През 1961 година, в историята на MINI се намесва и Ф1 дизайнерът Джон Купър, но това е съвсем друга черта от характера на колата, за която сега не можем да говорим - спортната.

В 21-ви век MINI е BMW. През 2001 година на пазара се появи едно малко по-голямо, но много по-модерно MINI, което отговаря на днешните изисквания за безопасност. Countryman се появява през 2010 година и носи името на един от предшествениците си - Austin Seven Countryman (братът на Morris Mini-Traveler). Сега той е компактен кросоувър с ALL4 задвижване на всички колела.

SUV-ът е с пет врати, четири седалки и безброй копчета. Под капака с емблемата MINI стои BMW двигател, с каквато си пожелаете скоростна кутия. Автоматична, нали? Добре, само не го купувайте, за да ви отива на чантата. Това е икона! Все пак Мистър Бийн кара такава...