Автор
Woman.bg

LANCÔME – френска история за чувственост и красота (I част)

Арман Петижан, създателят на компанията Lancôme, през живота си обичал четири неща - Франция, жените, разкоша и розите. През 1935 като парфюмерист и козметик, той осъществява мечтата си лансирайки своя марка.

Бутикът отваря врати на улица „Фобург Сейнт-Оноре” № 29, а скоро това става и адресът на института за красота Lancôme.

„Защо създадох Lancôme?" - ще обясни един ден Арман Петижан - "Защото имах възможността да установя, че французите все по-малко означават нещо в областта на модата и на продуктите за красота. Две американски къщи бяха взели контрола не само на американския, но и на световния пазар. Мислех си, че би трябвало поне една френска марка да се нареди до американските.”

Арман Петижан се ражда през 1884г. в тихата френска провинция Сен Лу сюр Лемуз. В младостта си заедно с брат си се занимавал с търговия на стоки от Европа към Южна Америка. До Първата Световна война братята Петижан превозвали всичко - от скъпи вина до платове и машини. Изнасяли и парфюмерия, но Арман тогава все още не знаел, че тя ще стане голямата му страст.

Сен Лу сюр Лемуз


Със започването на Първата световна война Арман Петижан бил призован в армията. Началството му, узнавайки за богатия му професионален опит и знанията на чужди езици, го изпраща в Южна Америка за осъществяване на важни държавни мисии. Петижан трябвало да убеди южноамериканските страни да станат съюзник на Франция във войната. През 1917г. военнизираният Петижан съпровожда посланиците на Чили и Бразилия по време на визитите им във Франция. Удало му се така да ги очарова с историята на Франция, че действително ги привлякъл за съюзници.

След края на войната за награда на Петижан било предложено да избира между два поста: посланик на Франция в Бразилия или Министър на пропагандата. Но той чувствал че политиката не е неговото призвание и съдба и се отказал от тези толкова привлекателни предложения.

Арман Пиаже

Скоро след това започнал да работи в козметичната фирма Coty, където легендарният Франсоа Коти, наричан „Наполеон в парфюмерията”, станал негов учител. Той научил Петижан на две много важни неща в света на парфюмерията.

Коти казвал: „Дайте на жените най-добрата композиция на аромати. Представете ароматите във флакони с простичко изпълнение, но с безупречен вкус, поставете разумна цена и ще има бизнес, който светът не е виждал преди”.

Второто било: "Парфюмът трябва да възбужда не само обонянието, но и очите”.

Франсоа Коти със съпругата си

Петижан все пак не бил съгласен с философията на Коти за общодостъпност на парфюмите и мечтаел да съхрани шика и престижността на парфюмерийното производство. Това била съществена част от разногласието, което имал по време на работата си с Коти.

Ще мине много време и Арман Петижан ще се върне и припомни тези тайни на успеха, но за момента работел и се изкачвал по стълбицата на кариерата, докато стигнал до Директор на цялата империя Coty. Изкачил се на върха, Арман решил да осъществи старата си мечта, а именно да върне на френските парфюми старата им слава, които те отстъпват на американските фирми през 20-те и 30-те години на миналия век.

След смъртта на Франсоа Коти, Петижан напуснал поста си. Искал да твори и да създаде нещо свое и неповторимо.

Петижан имал изключителна интуиция. И това му помогнало не само в парфюмерията, но и в бизнеса.

Открил собствената си компания LANCÔME през февруари 1935г., когато бил на 50г. и в своя състав включвал плеада от неоспорими специалисти – към него се присъединили братята д’ Орнан /единият от които в последствие създава марката Sisley/, химикът Пиер Велон и художникът Жорж Делом, бивш арт-директор на Coty.

Петижан искал да назове компанията си с престижно и запомнящо се име, носещо дълбок смисъл, леко за произнасяне и обезателно асоцииращо се с Франция. В това наименования искал да се чува старинна музика и от него да навява разкош от минали столетия. Негов приятел, Гийом д’Орнано, му предложил идея за названието. Името LANCÔME идва от видоизмененото произношение на замък от поречието на Лоара, носещ името „Le Cheteau de Lancosme”.

Le Cheteau de Lancosme

Арман счел предложението за идеално въплъщение на френската достолепност и величие, символ на престижа и хармонията. Тъй като "s" не се чете, Арман решава да прибави едно ударение на буквата „Ô”. Любовта към френската елегантност и възхищение от красотата въплътени в името на марката станали нейна основна философия.

Петижан си спомнил уроците на Коти. Затова неслучайно за създаването на необичайни опаковки отговарял художникът Жорж Делом, с който преди това заедно работили при Коти. Именно Делом станал арт-директор на новата фирма и в течение на 30г. създавал оригинални флакони за продукцията на LANCÔME. За етикети на марката се избирали най-скъпите и уникални инкрустирани кутийки и кристални флакони на ювелира Рене Лалик.

Рене Лалик, ювелир



В историята завинаги остават одеколон Cashet Bleu /1935г./, чиито флакон представлявал амфора, парфюмът „Marakesh”/1947г./, както и Маgie, появил се през 1950г. Затова те и до сега са истински находки за колекционерите, а цената им по аукционите достигат невероятни величини.

Cashet Bleu

Marrakech

Magie



През 1952г. LANCÔME пуснал един от най-добрите си аромати – Tresor. Неговата презентация била съпроводена с грандиозен балетен спектакъл в двореца Шайо. Петижан заключил аромата на този парфюм в изящен флакон ръчна изработка с форма на диамант. Именно парфюмите Magie и Tresor доказали и разнесли славата на Петижан като велик парфюмерист.

Tresor



Първите пет аромата на LANCÔME – Tropiques, Tenders Nuits, Kypre, Bocages и Conquête, били представени на Международното изложение през 1935г. в Брюксел заедно с двата одеколона Cashet Bleu и Etiquette Noire, червила и пудра за лице и всичко това се случило още през първия месец от съществуването на фирмата.

Кутийка на пудра за лице

Разкошните позлатени флакони предизвикали възхищение сред хилядите посетители и завоювали безспорни награди. Увити с кристални цветя и херувими те изглеждали много привлекателно на фона на минималистичните, дори аскетични шишенца, характерни за онова време. Жорж Делом пояснява: „През 30-те шикът се считаше в отсъствието на детайли. Голите стени, лица без грим, флаконите за парфюмите бяха плоски и правоъгълни. Ние искахме да направим всичко наобратно.”

Заводът на компанията бил построен в местността Курбевуа, а бутикът бил с адрес в Париж на улица „Фобург Сент-Оноре” 29.

Арман Петижан пред витрината на бутика си

Очаквайте продължение.

Автор: Оливера Арнаудова-Попова, гримьор и преподавател, Belle Vue make-up studio