Автор
Антония Михайлова

Как да пазим детето от капана на материализма?

Факт е, че всички ние живеем в свят, в който отвсякъде и непрекъснато сме заливани – ние и децата ни, от безбройните обсебващи и облъчващи съзнанието ни реклами за свръхмощни автомобили, за "невиждани досега" игри, плейстейшъни, таблети и уникални телефони от последно поколение, които искаш да притежаваш. Отрупаните с всевъзможни играчки детски магазини примамливо притеглят малчугана и като мощен магнит гъделичкат консуматорската му страст. Или пък ако другарчето му в детската градина или училището притежава фантастичен супергерой от поредицата "Марвел" например, то със сигурност и неминуемо ще се стигне до онзи сюблимен момент, в който ще вдигнем ръце пред стихията на детския инат и като едни несломими миротворци ще засвирим отбой.

Как да постъпим, за да предпазим мъника си от жаждата към вещите и търговските манипулации. Всъщност доколко пагубно и вредно за развитието и съзнанието на малкото дете може да се окаже обсебващият инстинкт за притежание и не е ли той за сметка на нравствените ценности? Има ли начин да му противодействаме, така че да предпазим детето си от капана на материалното робуване и моралното обезличаване? Къде е границата между страстта към материализма и тази към духовните ценности и наистина ли е толкова лошо да говорим пред детето за пари? Ето отговорите на експертите:

Отворете темата за парите

Първото, което психолозите съветват родителите, е да не избягват пред децата си темата за парите – нещо, което според статистиката у нас малко родители правят, смятайки, че децата им не са достатъчно зрели за тази тема. Други я намират твърде обременяваща за безгрижния детски свят. Трети пък смятат, че не е прилично да се говори с малчуганите за пари. Психолозите обаче са категорични, че е от изключително значение да се култивира у детето чувство за финансова отговорност. И колкото по-рано бъде запознато с цената на парите, толкова по-добре. Добре е родителите да обяснят на децата откъде идват парите и как разумно да ги харчат.

Запознайте детето с личностите, изобразени върху банкнотите

Запознайте детето със стотинките и с банкнотите, докато пазарувате заедно. На 4-5 годишна възраст в магазина му позволявайте само да си избира продукти и да ги плаща. Напомняйте му да следи за рестото. Не забравяйте обаче, междувременно докато го учите на цифрите и тяхната цена, да му разказвате и за личностите, изобразени върху всяка една от банкнотите. Така освен в стойността на парите, ще обогатите детето с нови безценни познания, свързани с българския дух и история.

Планирайте заедно семейния бюджет

Включете и детето в планирането на седмичния и месечния семеен бюджет. Нека и то да участва в него дейно и със свои идеи. На една страна пресметнете необходимите разходи за ток, вода, парно, храна, дрехи, обувки. А на друга – разходите, които ще заделите за културни мероприятия, като изложба, кино, концерт, театър и т.н. Това ще се стори интересно на детето, а ще има и възпитателен ефект.

Не се оплаквайте от безпаричие

Не споменавайте често колко трудно се изкарват пари и как работите от сутрин до вечер, за да осигурите материалния стандарт на семейството. Детето трябва да знае, че пари се изкарват, но и не бива да бъде потиснато и уплашено за финансовата сигурност на семейството.

Бъдете настоятелни, но не и груби

Ако ви се наложи да откажете на малкия инат да му купите точно в този момент динозавъра от витрината, проявете разбиране към желанието му да го притежава. Не забравяйте, че все пак то е дете. Бъдете настоятелни. Не действайте със заплахи и сила. Подобни груби методи ще потиснат самочувствието на детето и неговия стремеж към самостоятелност. Със спокоен тон и усмивка му обяснете, че в момента не можете да му го купите, но му обещайте, че ще го направите съвсем скоро. Освен на разбиране, това учи детето и на търпение. И най-важното – изпълнете обещанието си!

Научете го, че не бива да страда за това, което няма, а да живее щастливо с това, което има

Научете го да не се комплексира от това, че някои от съучениците и приятелите му имат повече пари, по-скъпи телефони, по-хубави дрехи. Тази част от възпитанието е най-трудната, но детето трябва да разбере, че човек е длъжен да се съобразява с финансовите си възможности. Страхотно е да иска да ги увеличи, преди да е спечелил. Освен това е добре детето да си дава сметка, че има връстници, които разполагат даже с по-малко. Поговорете, дайте му конкретни примери: "Огледай се и прецени сам колко деца могат да си позволят това забавление“. Опитайте се да го научите, че не бива да страда за това, което няма, а да живее щастливо с това, което има.