Автор
Woman.bg

Фондация ИКЕА помага на над 178 милиона деца по света

Над 178 милиона деца получават възможности за по-добър старт в живота благодарение на програмите на Фондация ИКЕА. По-голямата част от тях живеят в Индия, където организацията вече 15 години активно присъства. Само през 2014 г., Фондацията дари общо 104 милиона евро под формата на грантове и материални дарения на 40 партньорски организации в 46 страни по света. Това показва годишният доклад „178 милиона усмивки“, публикуван на Международния ден на щастието – 20 март.

„Постигането на нашите цели не беше лесно, но през годините дейността ни постоянно се разраства чрез развитието на нови партньорства с организации, които подпомагат милиони уязвими деца в някои от най-бедните общности по света,“ – заяви Пер Хегенс, изпълнителен директор на Фондация ИКЕА.

Дейността на Фондацията включва както базисни инициативи с ключова важност като осигуряване на имунизации и витамини, така и холистични програми, подкрепящи цели общности.

През 2014 г., общо 10 милиона евро бяха дарени за реакция при кризи и природни бедствия, включително и най-големия до момента кризисен грант в размер на 5 милиона евро, предоставен на „Лекари без граници“ за борба с ебола в Западна Африка.

Фондация ИКЕА осигури специализирана грижа на 1.2 млн. бебета в Индия чрез своя партньор УНИЦЕФ в рамките на 2014 г. Общо 6000 играчки на ИКЕА бяха дарени като комплекти за ранно детско развитие, които УНИЦЕФ разпространи в 11 страни, сред които Сирия, Сиера Леоне, Ирак и Афганистан. Фондацията предостави на Върховния комисариат за бежанците към ООН (ВКБООН) общо 150 000 матраци и спални комплекти за сирийските бежанци, живеещи в лагери в Ирак.

За Фондация ИКЕА

Фондация ИКЕА се стреми да подобри възможностите за децата и младежите от най-бедните общности чрез финансиране на дългосрочни холистични програми, създаващи значителни и устойчиви промени. Тя работи със силни стратегически партньори, които прилагат иновативни методи за постигане на мащабни резултати в четири основни сфери от живота на детето: място, което да наричаш дом, здравословен старт в живота, качествено образование и устойчиви семейни доходи. На световно равнище партньорите на Фондацията използват подкрепата й, за да помогнат на 178 милиона деца да получат по-добър старт в живота. Научете повече на www.ikeafoundation.org и www.facebook.com/IKEAfoundation.

Децата от най-бедните общности се нуждаят от възможности, за да израстнат като силни и незасивими възрастни

Всички ние трябва да приемем, че бежанците са жертви на обстоятелствата и се нуждаят от нашата подкрепа, смята Джон Спампинато от Фондация ИКЕА, която дари общо 104 млн. евро за най-бедните общности по света през 2014 г.



Джон Спампинато ръководи комуникационното планиране и стратегическите комуникации с партньорите на Фондация ИКЕА. Той има дългогодишен опит в областта на комуникациите и обществените програми на някои от най-известните компании и организации в света, сред които Pfizer, Ford Motor Co., Visiting Nurses of America и Bill & Melinda Gates Foundation. Бил е зам.-директор на политическия екип на американския бизнесмен Мит Ромни в успешната кампания за губернатор на щата Мичиган, както и зам.-директор на офиса по въпроси на потребителите и бизнес регулациите на бившия губернатор на Масачузетс Бил Уелд. Той посети България за първи път през март 2015 г.


Г-н Спампинато, в България ИКЕА е популярна със своите мебели, но малко известен факт е, че Фондация ИКЕА е един от най-големите корпоративни дарители в света. Бихте ли ни разказали повече за Фондацията и нейната дейност?

В глобален план, ние сме най-големият частен корпоративен донор на организации като УНИЦЕФ, Save the Children и други партньори по света. Пред изминалата 2014 г. Фондация ИКЕА разпредели общо 104 млн. евро за различните ни програми. Те са фокусирани върху създаване на възможности за деца и семейства от някои от най-бедните общности по света. Програмите ни са разделени в три основни области: помощ за децата-бежанци и семействата им, овластяване на жените и момичетата и борба с детския труд чрез защита на правата на децата. Фондация ИКЕА може и да не е много популярна, но мисията ни е позната на всеки, тъй като е същата като тази на бизнеса на компанията – ние споделяме едно и също ДНК. Ако ИКЕА е посветена на това да създава по-добър живот у дома за много хора в лицето на своите клиенти, то Фондацията цели да осигури по-добър живот на много деца и техните семейства от най-бедните части на света, които не могат да си позволят да бъдат клиенти на магазини като ИКЕА.

Колко хора сте подпмогнали до момента и по какъв начин?

През 2009 г. Фондация ИКЕА прие своята нова мисия – всеки ден да създава по-добър живот за колкото се може повече деца по света. Тогава си поставихме много амбициозна цел – да достигнем до 100 млн. деца през 2015 г. Сега с гордост можем да съобщим, че постигнахме целта си дори и малко по-рано: към края на 2014 г. отчетохме, че чрез нашите партньорски организации и програми сме успели да помогнем на над 178 милиона деца по света. Те включват деца от Румъния през цяла Африка и Югоизточна Азия чак до Бразилия, които живеят по поречието на Амазонка.

Фокусирате върху овластяването и създаването на възможности за хора от уязвими групи. Как става това?

Идеята на създаването на възможности е децата да могат да израстнат като едни щастливи и независими възрастни хора, които могат да разчитат на себе си. Затова залагаме не толкова на материални помощи, колкото на това да подкрепяме силни партньори, които имат капацитета да осигурят средствата, с които хората сами да подобрят живота си. Вместо да им дадем една порция храна, предпочитаме да ги научим на умения, с които да могат да изкарват пари, да бъдат независими и винаги да могат сами да си набавят храната си, без да се чудят откъде ли ще дойде следващата порция. За програмите ни, посветени на жените, също разчитаме на партньори, които добре познават ситуацията на място. Изключително важно е да сме наясно с конкретите нужди на жените от района на Амазонка и предизвикателствата, с които те се сблъскват, за да можем да ги подпомогнем да бъдат независими, в сравнение, например, с жените в Индия, които са изправени пред съвсем различни проблеми. От друга страна обаче, партньорите ни трябва да са силни и на глобално ниво, за да могат програмите ни да достигат големи мащаби и устойчиви резултати.

Смятате ли, че промяната трябва да дойде от самите хора, а не просто наложена?

Идеите, стоящи в основата на демократичния дизайн на ИКЕА, са много близки до тези на Фондацията, чрез която се опитваме да ги пренесем в полето на благотворителността. Да вземем за пример идеята за споделянето, чрез която винаги въвличаме крайния потребител в процеса на дизайна на нашите мебели. Във Фондацията правим същото, например с един от проектите ни в подкрепа на бежанците. Преди няколко години започнахме съвместен проект с шведски екип от дизайнери и ВКБООН за създаване на по-добри условия за живот на бежанците, като дизайнерите разработиха брилянтна подобрена палатка. В продължение на близо година 50 бежански семейства живяха в такива палатки и ни дадоха много конкретни препоръки за това как можем да ги направим още по-добри. Някои от промените бяха по-значителни и се отнасяха до дизайна и здравината на конструкцията, така че тя да издържа на различни атмосферни условия. Други забележки бяха по-субективни, но също толкова важни, като ние никога нямаше да се сетим за тях, ако не бяха мненията на семействата, които вече ги бяха изпробвали. Например, семействата отбелязаха, че входовете на заслоните са направени отпред, а когато те идват да живеят в лагерите, предпочитат да се разположат до свои приятели или роднини, като така формират общности. Ето защо, те попитаха дали е възможно отворите да бъдат отстрани, сочейки към съседите, а не към „улицата“ пред палатките, по която минават всякакви хора. Това е една ключова идея, до която ние никога нямаше да достигнем, ако дизайнерският ни екип беше работил в офис, а не на място, с хората.

В днешно време проблемите на бежанците са огромни. Светът се сблъсква с най-голямата бежанска криза след Втората световна война. Какви според вас са най-големите нужди на хората, принудени да напуснат домовете си, както и най-ефективните решения на тези нужди?

Посещението на Дабааб в Кения, най-големият бежански лагер в света, приютил над 500 000 човека, беше много разтърсващ момент за мен. Представете си половин София да живее на едно място без електричество. Ставате всеки ден, пращате децата си на училище, отивате на работа, вършите всички тези неща, които всеки прави, за да изхрани семейството си в тъмнина. Най-голямата нужда на тези хора е нещо съвсем просто, нещо, с което ние, които живеем в градовете, дори и най-бедните сред нас, никога не са се сблъсквали – липсата на електричество. Ето защо за нас беше революционна идея да се опитаме да измислим как да осигурим светлина на тези хора и го правим чрез кампанията „Добра кауза“. Друга сфера от огромна необходимост е образованието. Нещо, което много малко хора осъзнават, е че повечето бежанци прекарват средно по 17 години в бежански лагер. За нас думата лагер означава нещо временно, но истината е, че много малко бежанци успяват да напуснат лагерите преди да изминат 15-20 години. Между 6 и 7 милиона деца живеят в лагери, управлявани от ВКБООН. Сами можете да си представите какво би станало, ако оставим тези деца без образование и ги пуснем да се оправят сами в живота след 20 години. Това не би било добре нито за тях, нито за близките им, нито за съседите им, за никого. Но най-вече, може би най-важното нещо, от което бежанците се нуждаят, е приемане, а това не е нещо, което ВКБООН може да промени. Това трябва да направи всеки един от нас – да приеме, че тези хора са жертви на обстоятелства и се нуждаят от подкрепата на всички ни.

Каква, според Вас, е отговорността на бизнеса в борбата срещу подобни глобални предизвикателства?

Ние имаме доста широка дефиниция за отговорността ни, но на първо място за нас тя е свързана с помощта за децата, които са най-важните хора на света. Ето защо, както Фондацията, така и бизнеса на ИКЕА, подкрепя разнообразни инициативи по цял свят, които помагат на децата да получат по-добър достъп до образование, гарантират им безопасно място, което да могат да нарекат свой дом, осигуряват на семействата им устойчиви доходи, а на тях – здравословен старт в живота. Това са четирите основи, върху които градим своята работа.