Автор
Woman.bg

Епохата Жак и Пиер Герлен - "Талантът работи, геният твори " (част II)

Продължение.

След смъртта на Еме Герлен, компанията е наследена от синовете на Габриел - Жак и Пиер. Историята сякаш се повтаря - Пиер е комерсиалното лице на бизнеса, а Жак твори аромати. За времето докато Жак и Пиер управляват компанията семейният бизнес, процъфтява и се популяризира по света.

По тяхно време модата и разкошният живот не се ограничават вече до определени избраници. Добрият вкус се налага като национален въпрос, докато младата република празнува своите двадесет и пет години. От дамска страна модата се движи около жената-цвете и жената–богиня. Закопчаният корсет, корсета с дантели, лансираните Дусе, Пакуин и Руф стават хит. Това е епоха на разцвет на бельото, на черните чорапи, виждащи се при френския кан-кан, който действа обидно на някои, но и забавлява в същото време.

Герлен правилно се е ориентирал с преместването на „Рю де ла Пе”, тъй като Плас Вандом сега е в центъра на Париж. Известните вечерят в Максим, където двата свята се смесват. Аристократи от старата школа, велики князе на индустрията и бизнеса се пресичат с автентични княгини и други, които са по-малко популярни. Всички те нямат друга цел, освен да харчат.

В Париж твори Анри дьо Тулуз Лотрек. "Голям малък човек", както го нарича Тристан Бернар, символизиращ раждащия се ХХ век, нежен и циничен, жадуващ по простора и мрака, разменящ старите условности срещу новите световъртежи. „Eau de Cologne du Coq” /”Одеколон дьо Кок”/ е парфюм на хората, които рискуват да хвърлят едно око на „Мулен Руж”. Колет пише новелите си и се осмелява да си отреже косата, Маргарита Лонг твори в областта на музиката, а Мария Кюри прави открития. Във всички области, жената се освобождава и придобива ново измерение, както парфюмът "Jicky" предвещава.

Индустриалната революция вълнува умовете и изненадващи открития се появяват на бял свят – телефонът, радиото, киното. В такива времена Пиер е начело на управлението на бизнеса, а Жак е творческото начало в Герлен.

Появяват се нови парфюми, така както и нови продукти за грижа на лицето. През 1895г. „Crème Huvé” /„Крем Хюве”/ има хидратантни свойства и коригира вредите от слънчевите лъчи, но най-иновативният продукт се явява кремът „Secret de Bonne Femme”/ „Секрет де бонн фам”/, който определено е първият продукт осигуряващ пълна хидратация. Разбиван на ръка и създаден през 1904 той се продава до 90-те години на миналия век със същия успех.

Почти по същото време Жак създава парфюма “Après l’Ondée”/ „Апре Онд”/ с мирис на мокри листа. В него откриваме стъпките на произведението „Запленен от момичета в цвят“ /”À l’ombre des jeunes filles en fleurs”/, което Марсел Пруст няма да публикува цели 12 години и което му донася наградата „Гонкур”.

През 1912 предчувствайки тежките времена, които се задават Жак Герлен създава „L ‘Heure bleue” /”Здрач”/- романтичен парфюм, който Жак описва като посветен на ”частта от денонощието, когато небето е загубило своето Слънце, но още не е открило своите звезди”.

През 1914, точно преди Първата Световна Война, той отваря нов бутик на „Шанз-Елизе” 69. Проектът е на Шарл Мюз, който е проектирал и хотел „Риц”, а декорацията е поверена на артисти от Carrare и стените имат не по-малко от 17 различни вида мрамор.

По същото време Роден и импресионистите виждат компенсациите на своята дързост. Сара Бернар, легендарна френска драматична актриса - идолът на тълпите заедно със Сесил Сорел и Джейн Хардинг, иска от Жак Герлен да направи специален аромат за нея.

Всяко година той пуска на пазара нови аромати: „Quand vient l’été”/ „Когато идва лятото”, „Vague Souvenir”/ „Малък спомен”, „Mi-Mai” „Средата на май” и т.н.

След края на войната Франция е много променена. Всеки се научава да живее с всеки. Всеки има шанс в този свят, където стените са паднали. Навлиза се в един свят на несигурност, но и на възможности. За да се забрави миналото, всеки иска да живее интензивно, лудо. Париж приема ново лице. Ток осветява пътища, автомобили като Panhard или De Dion Bouton, монополизират булеварди, смели жени откриват глезените си благодарение на Пол Поаре, изоставили своите корсети и дантела.

Много скоро Коко Шанел в Париж определя женската елегантност и повдига подгъва на полите до коляното. Дългата рокля е запазена само за вечерите. Започва откриването на рекламата, спорта, авиацията. Животът е страстен и празненства, които се правят са също така блестящи, като обшитите с пайети рокли.

В тези объркани години компания Герлен се опитва да даде на жените, които изглежда започват да губят своята загадъчност и се лишават от всичките си оръжия, ново възраждане на неочакван чар.

На мода са железниците. Симплон–Ориент Експрес и Транссибирската линия раждат нови мечти. Пучини прави своя триумф с "Тоска" и "Бохеми". Но Япония е страната, която ще се превърне в културна атракция. Ето защо не е изненада, че Жак Герлен слага име на новото си творение "Mitsouko"/”Мицуко”/ - пo името на героинята на романа „Битката”/”La Bataille”/ на приятеля му Клод Фарер. В превод от японски "Mitsouko" означава „тайна” и именно този аромат е съчетал тайнствен прекрасен букет от шипр и плодов аромат. Формулата му според Жан-Пол Герлен /внук и наследник на Жак/ е "мечтаната миризма на женска кожа".

Плодотворен и брилянтен Жак Герлен живее отшелнически в лабораторията си и създава „Jasmin”/"Жасмин"/, „Bouquet de Faune”/ "Букет от природата"/ във флакон от кристал Lalique. Тези парфюми следват едни след друг без да си приличат, като винаги имат един и същ жасминов свързващ ги аромат, който Герлен има във всичките си творения. След вдъхновена почивка на Ривиерата и цитрусовите плодове, през 1920 г. се ражда – „Eau de fleurs de Cédrat”/ "Цветна вода от Седра"/.

По това време Париж е център на света, космополитен, артистичен и с голяма творческа сила. "Париж е празник", пише Хемингуей и участниците на този забързан живот, се наричат Ага Хан, Стравински, Дали, Пикасо, Кокто, Брак, Макс Ернест, Миро и Дягилев, създателят на руският балет. Голям приятел на Жак Герлен, той композира за него парфюм, който е целият финес и чувственост – „Coque d’Or”/"Златна черупка"/, чиято бутилка е вдъхновена от възела на папионка, в тъмно синьо, от кристал на Baccarat и златно покритие.



С хумор, Герлен пуска на пазара новото си хрумване „Poudre aux ballons”/ „Пудра от балони”/ в кутийка напомняща първата фамилна фабрика на Плас де Л’Етоал. Гримът напуска ложите на комедиантите и навлиза в буржоазните апартаменти.

Жените приемат новия молив Кохл - "Lynx", която позволява сложен грим на очите, но все пак с вкус. Едновременно с това червилото „Rose Lip Bengale” има незабавен успех. Неговата продълговата форма е в перфектна хармония с издълженият стил, навлязъл с Арт Деко.



Създаването на „Rouge d’Enfer” /"Адско червено"/ илюстрира взискателния стремеж на Герлен за красив жест, интелигентен, луксозен и практичен. Това революционно червило с голяма трайност и най-вече поради незабравимия си изтънчен дизайн, който е патентован през 1924 г.

В историята на Франция годината 1925 бележи крайъгълен камък. Международното изложение за Декоративно-приложни изкуства, инсталирано във фоайето на Гран Пале състояло се през същата година, връща на парфюмерията полагащото ѝ се заслужено място. Тя се нарежда сред индустрията за луксозни стоки.

Вдъхновен, Жак Герлен композира през 1920г. парфюмът „Shalimar” /"Шалимар"/, който ще постигне световен успех през 1925 година. Флаконът на този парфюм е проектиран от Реймон Герлен, син на Пиер, представляващ дружеството на тази изложба и символизира Декоративните изкуства - иновативни и богати, които се отразяват в най-редките и най-екзотични материали.

„Шалимар” е парфюм на агресивната мекота на ръба на забраненото, първият ориенталски аромат. Името му идва от ботаническата градина на Срингар,(Sringar), която Шах Жахан създава в памет на неговата съпруга Мумтаз Махал и спомена по техните страстни срещи в цъфналите градини Шалимар-в превод от санскритски, което означава:”храм на любовта”.

Успехът поражда успех. Герлен създава пудрата „Poudre, C’est Moi” /"Пудрата, това съм аз"/, чието име изплагиатства от известната фраза на Луи XIV: „Le roi, c’est moi” /"Кралят, това съм аз!"/. Тя веднага е приета с въодушевление и я прави символ на лукса , дързостта и чувствеността. Нежната текстура е положена в кутия, чийто дизайн е вдъхновен от Кралят-слънце Луи XIV.



Париж продължава да заслепява и новостите се появяват една след друга. Градът е обхванат от стремежа към нова естетика и отрицанието ражда нови идеи. Науката и музиката не са изолирани от това. Пол Лажвен и Луи дьо Бройл продължават работата на Кюри. Равел току-що е написал оркестровото си произведение – Болеро, композитора Камий Сен-Санс и Франсис Пуленк-музикантът на спонтанността, споделят впечатленията си в дълги разговори, докато Сати композира ексцентрични и новаторски произведения. В живописта фовистите, кубистите и сюрреалистите безкрайно дискутират своите теории. Пикабиа и Бретон скандализират. Жид, Клодел и Валери привличат тълпи от последователи. По същото време в тайната си лаборатория, Жак Герлен създава нови аромати с неотслабваща сила. "Djedi" и "Guerlilas" красят витрините на магазин на Шанз-Елизе, исканията за поръчкови парфюми се умножават.

Универсално безспорен и неоспорим парфюмерист Герлен вече има сто годишна история на съществуване. От 1926 г. дъщерни дружества са били създадени като в Берлин, така и в Ню Йорк през 1927 година.

Светът кипи. Далечни страни като Япония и Китай, където са открити художествените богатства по време на последната изложба на декоративни изкуства, подхранва желанието да отиде и да се видят тези чудеса на място. Герлен отговаря на това искане и се появява аромата “Liu”/"Лиу", вдъхновен от героинята на операта на Пучини – „Турандот”, с флакон във формата на китайска кутия чай, направен от кристал Baccarat.


Ражда се ново изкуство - киното. То ще се научи да говори. Луи Делюк, Рене Клер и Авел Ганс изобразяват чудеса, които след около петдесет години ще изкушават във филмовите клубове. Появява се нов аромат. Аромат, който е „другаде”. Желанието за екзотика, желанието да отидеш на края на света, Жак въплъщава в парфюма „Sous le vent”/ "Под вятъра", който е посветен на Жозефин Бекер, чиято екстравагантна личност той обожава.

Популяризира се автомобила. Рено и Ситроен дават възможност за пътуване и „Рали Монте Карло” е показателен за техническия напредък на света. Но самолетът обещава най-големите пътешествия. Само прелитането над океаните и високите планини са все още проблемни, но героичните пилоти, сред които Мермос, ще се стремят да превъзмогнат този проблем.

През 1933 г., годината на създаването на Ер Франс, Герлен, който винаги е бил чувствителен към приключенията, създава парфюма „Vol de Nuit” /„Нощен полет”/. Това със сигурност е един от най-изтънчените аромати на Жак Герлен. Аромат вдъхновен и кръстен на известния роман на приятелят му Антоан дьо Сент-Екзюпери. Аромат, който възхвалява смелостта, героизма и отчаяният стремеж към достигане на поставената цел.



През 1935 г. продължавайки полета си, Герлен отворя втори бутик на Плас Вандом, чиято украсата от прост бял мрамор подчертава красотата на парфюмените флакони. Минимализъм преди времето си, което потвърждава идеята, че чистата и истинската красота никога не излиза от мода.

Наред с дейността си на парфюмерист, Жак Герлен постоянно развива и продуктите за грижа и поддръжка на кожата, както и грима. От този момент нататък гримът става не само кокетство, но и изкуство. Изкуство, което се възползва от естествените тонове на кожата и подчертава формата на лицето откривайки неговите преимущества.

Жените от 1930г. не излизат нито без шапка, нито без грим. Ако очите са все още дискретни, чувствеността се вижда по устните, които са внимателно изрисувани. Слънцето на Холивуд хвърля лъчите си върху цяла плеада от знаменитости. Тогава през 1936г. Жак лансира “Vega”/"Вега"/, парфюм с името на най-ярката звезда. При гримът лозунг е: „Червено!”. Новостите на Герлен са на основата на този цвят, червилото „Rouge Automatique”/ „Автоматично червено” се отваря лесно с една ръка или пък „Nouveau Rouge”/ "Ново червено", което е течно и позволява красива игра и блясък на тоновете.



Жените са загрижени за тялото си и за следите от възрастта по лицето. За някои, спортът става основен елемент за здравословен начин на живот. Тук трябва да се отбележи задължителната ваканция, въведена от Народния фронт.

Хидратацията е по-актуална от всякога. Новият „Crème au Citron”/"Крем Лимон" защитава и съблазнява със своя дискретен цитрусов аромат. Мургавият тен е на мода и Герлен създава продукт за тен без слънце, „Teint Doré par le Soleil”/ "Златен Тен от Слънцето", около петдесет години преди „Terracotta”/ "Теракота".

През 1939 г. винаги напред за времето си, Герлен стартира откриването на салона си за красота на първия етаж на „Шанз-Елизе”. Много бързо жените се тълпят на това ново място на елегантност, декорирано от Кристиан Берар, Жан-Мишел Франк и неговата мебелировка с меки и елегантни линии, Джакомети и неговите аплици-цветя. Небесно синьото и девственото бяло се съчетават, създавайки спокойствие, необходимо за масажа разработен от Dr. d’Aubiac.

Прилага се ефективността на лосиони и спрейове, кремове срещу слънчевите лъчи и преди всичко новите маски за лице, които притежават мощен клетъчно-регенериращ ефект. Всички клиентки искат отново известния мазен руж – „Guerlain’s Scarlet”/ „Герленовата Скарлет”, който е с огромен успех и от другата страна на Атлантика, както и линията соларни продукти, която въпреки десет годишното си съществуване остава пионер, благодарение на доказаната си ефективност - „Huile pour brunir”/"Масло против слънце", „Huile contre le Soleil”/"Масло за загар" и невероятният „Crème de jour contre le Soleil et les Taches de Rousseur’/ "Дневен крем срещу слънце и лунички”.

Небето над Европа отново се смрачава. Компанията Герлен също е свидетел и преживява и Втората Световна война. Когато последните куршуми изсвистяват над покривите на Париж, когато Шанз-Елизе е бил в руини, Пол Валери пише: "Ние знаем, че сме смъртни и тогава се научаваме да се усмихваме и отново да вярваме в мира”. Тогава в бутика на Герлен на Шанз-Елизе, американските войници се редят на опашка. Те вземат със себе си част от Париж в Мичиган или Илинойс. Заводът в Бесон-ле-Брюер, който претърпял два бомбени атентата е изоставен и новата много по-голяма индустриална зона, се установява в Курбевоа, все така близо до Париж.

Герлен събира заедно производството на парфюми, грижа за кожата, грима и опаковането им. В един тесен офис-лаборатория, Жан-Пол Герлен, внукът прави своите първи цветни гами за грим, редом с дядо си Жак. Изчаквайки официалното си откриване, заводът в Курбевоа е под ръководството на Жак Герлен и синът му Марсел.

Жан-Пол Герлен

Това следвоенно време е свидетел на развитието на технологиите във всички области: самолети, влакове и коли се състезават за бързина и удобство, радиото и телевизията споделят живота по света, философите анализират отново въпроса, поставян вече през 1602 г.: "Да бъдеш или да не бъдеш?". В кафенето „Дьо маго” Жан-Пол Сартр и Симон дьо Бовоар пишат и определят екзистенциализма, докато Малро и Камю следват паралелни пътища. В това изобилие от идеи Жак Герлен създава "Dawamesk"/”Дамаск”, един парфюм, озаряващ като песните на Греко или Превер и в кристален арт флакон на Baccarat.

Френската мода винаги е на преден план. Жак Фат и Роша създават жените цветя, докато Диор изумява с новия „new-look”. Жените откриват найлоновите чорапи и своята женственост, които триумфират като синоними на радост и еротика с добър вкус.

New Look, Dior



Създаденият през 1940г. хидратантен крем "Crémaliment" има отново успех. Неговата лека текстура и високо овлажняващите и подхранващи съставки съблазнява жените. Съвършенство на красотата се превръща в тема номер едно в женските списания.
„L’Émulsion d’Ambroisie”/"Емулсия от Амброзия", която открива ерата на серумите, обещава защита и еластичност на кожата и изпълнява обещанията си. Неговата опаковка във флакон, който напомня черупка от яйце, има с какво да изненада!

При гримът - пудрата "Visage de Nuée", превзема бързо жените, които искат безупречен тен. Носенето на шапки бавно се превръща в отживелица за да остави на въздух прическите с очарователни букли. Флаконът на ”Fleur de Feu” /"Огнено Цвете"/ съблазнява като уникалния глас на Мария Калас и невероятни творения на балетите на Бежар.



Компанията Герлен изкачва нови върхове. Жак Герлен се грижи за малкия си внук Жан-Пол да е посветен в тайните на създаването на парфюми. Малко е недоволен, защото той няма необходимото образование, но усеща и залага на вродения му природен талант, обусловен от гените на предците Герлен. През 1955 г., парфюмът “Оde”/"Ода" е създаден и от двамата. Той представлява цветен импресионизъм а ла Герлен, напомнящ любимите растения на двамата си създатели: роза, жасмин, ирис. Тази поема от аромати ще бъде последното творение на Жак, който, който определя Жан-Пол за свой наследник през 1956 година. Успехът на Герлен продължава да расте и изисква отваряне на трети бутик.

През 1957 г., на „Рю дe Паси” 93, в сърцето на 16-ти район, е открит новият бутик, който е уютен като будоар. Жената трябва да бъде идеална и дъхът на свободата дошъл след войната постепенно изчезва. Красива, елегантна, поддържана чак до върховете на пръстите си, ухажвана, жената на 1950 се завръща у дома, като съпруга, майка, домакиня. За тази жена, загрижена за външния си вид, лабораториите Герлен продължават своите традиции и създават почти едновременно, крем „Supernourrissante "/„Супер подхранващ”, чиито регенериращи и овлажняващи свойства ревитализират тъканите, предотвратяват бръчките или обещават намаляването им, докато „Crème acide PH 5,5” е насочен към мазната кожа.



През 1955 г., лансирането на крема "Hydroserum"/„Хидросерум” позволява на Герлен да се утвърди в областта на хидратацията на кожата. Този серум в капсули е малка революция. Неговата силна концентрация от активни елементи носи на регенеративните клетки на дермата биологични елементи, от които тя се нуждае. През тези години на изследвания върху клетките на кожата, Герлен не забравя грима. През 1954 г. той предлага червило, което определя като: „Тrois rouges, deux gestes, un étui et les mains propres”, игра на думи: "Три червени цвята, два жеста за нанасяне, една кутийка и чисти ръце при употреба”.

Две години по-късно, това творение на практичността ще бъде допълнено от неизтриваемото червило "Rouge G де Guerlain", което ще има световен успех. И младият Жан-Пол, току-що излязъл от младежките си години е с престижната, но рискована роля - дизайнер. Той е сега е властелинът на къщата Герлен!

Внук и дядо - Герлен

Очаквайте продължение.

Автор: Оливера Арнаудова-Попова, гримьор и преподавател, Belle Vue make-up studio