Великденските пости: Основни правила

15 февруари 2010 | 17:32
видяна 37704
коментари 0

От днес започват 40-дневните Великденски пости, тази година те са от 15-ти февруари до 4-ти април. Това са най-дългите пости в годината.

Повечето хора вече не се съмняват в благотворното влияние на поста върху душата и тялото на човека. Постът като вид диета се препоръчва дори от светските лекари – те отбелязват благотворното въздействие на временното въздържане от животински белтъци и мазнини върху организма.

Според църковните канони това е и времето, в което вярващите не само поставят тялото си на изпитание, но и трябва да се въздържат от лоши мисли и действия. Важно е да размислим над делата си и над това, как можем да станем по-добри към ближните си.

Ако решите да спазвате Великденските пости тази година, ви предлагаме основните правила, които можете да следвате:

По време на Великденските пости не трябва да се консумират храни от животински произход: месо, риба, яйца, млечни продукти. Разрешени са плодовете, зеленчуците, зърнените култури и растителните продукти.

По време на поста всяка седмица е посветена на някакво събитие или личност, чиито дела призовават към смирение и покаяние

Първа седмица * От понеделник до събота включително - строг пост
(растителна храна без олио и вино)
В събота (Тодоровден - 20 февруари) се взема Свето Причастие
Втора седмица Сряда и петък - строг пост.
Събота и неделя - олио и вино.
 
Трета седмица (Кръстопоклонна) От понеделник до петък
включително - строг пост.
Събота и неделя - олио и вино.
 

Четвърта седмица


Както втората На Благовещение - 25 март - се разрешава и риба.
  Както втората  
  Както втората В събота (27 март - Лазаровден) - риба, хайвер или други безгръбначни животни. В неделя - 28 март е Цветница.
Страстна седмица От понеделник до събота включително - строг пост

Ако здравето позволява, на Разпети Петък - 2 април не се яде нищо, не се пие и вода.

 

В понеделник, вторник и сряда на Страстната седмица и първите 5 дни от първата седмица на Великия пост се пази строг пост растителна храна без олио. През Великия пост (освен първата и последната седмица) - постът се състои в ядене само на растителна храна с олио. Безгръбначни животни (охлюви, миди, октоподи и др.) се считат за постни храни.

При постите съществуват шест степени на строгост:

* всичко, освен месо (Месни заговезни);

* вкусване на риба;

* гореща храна с растително масло;

* гореща храна без мазнина;

* студена храна без мазнина и без топли напитки (т.нар. сухоежбина);

* пълно въздържане от храна.

Изключително важно е по време на поста да пиете повече вода – около 2-3 литра на ден. Ако ви мъчи глад, вдъхнете аромата на подправки като канела и карамфил. Твърди се, че това много помага за овладяването на пристъпите на глад. След завършване на поста, бавно и полека се върнете към нормалното си меню. В никакъв случай не бива още на другия ден да се пристъпи към наяждане с месо, млечни продукти и всичко непозволено до този момент, тъй като това е особено вредно за стомаха и организма ви като цяло.

Великденският пост се пада по време, когато тялото изпитва остра нужда от витамини и минерали. Затова се препоръчва приемането на витамини и шипков и зелен чай. Най-опасен е недостигът на витамин В1, от който отслабва нервната система. Този витамин се съдържа в бобовите и житни храни (зародиш, ръжен хляб, пшеничен пълнозърнест). Храната може да се посоли малко повече.

Недостигът на сол води до разстройство на работата на сърдечния мускул, слабост и световъртежи. Желязото също е необходимо за правилното функциониране на организма и се набавя, заедно с белтъчини, чрез гъби (най-вече манатарки). В меда се съдържат цял спектър от необходими вещества: желязо, магнезий, мед, хлор, калций, натрий, фосфор, алуминий и др. Две чаши прясно изцеден сок на ден зареждат с витамини и подпомагат перисталтиката.



Ето и няколко идеи за храни, които спокойно бихте могли да консумирате по време на пост:


* хляб – всякакъв (освен тези, на които изрично е упоменато, че съдържат яйца или мляко);
* плодове - всякакви;
* зеленчуци - всякакви, поради сезона най-често предпочитани са картофите, зелето и боба;
* „млечни“ продукти на растителна основа – продават се в почти всички по-големи вериги магазини;
* соеви продукти – от мляко, през тофу, както и соева кайма, соеви парченца, соеви шницели, също се намират и соеви кренвирши;
* паста и макарони – освен ако изрично не е упоменато на опаковката, то трябва да знаете, че макаронените изделия не съдържат яйца и други животински продукти и са идеални за постната трапеза;
* риба – всякакъв вид, но само в разрешените за риба дни;
* олио и зехтин – отново само в разрешените дни;
* ориз – всякакъв;
* всякакъв вид зърнени продукти като брашно, жито, овесени ядки, пшеничен зародиш, нахут и много други;
* ядки – всякакви;
* сладки храни не съдържащи животински продукти като например локум (не всички, но повечето видове), халва, мед, всякакъв вид сладка;
* сладкиши приготвени с брашно, захар и мая, без яйца и млечни продукти;
* локумените вафли, но без шоколадова глазура могат да се вместят в постното ви меню





Woman.bg
Царството на жените

Анкета

Ще спазвате ли пости тази година?

Коментари

Добави Коментар

Най-четени