Психолозите и невролозите са определили няколко черти на характера, които са типични за великите (и недотам великите) творци.

Кой знае, може пък да откриете, че имате невероятен творчески потенциал. И така – какво правят креативните хора?

Те мечтаят

Да – да мечтаеш е наистина полезно, а не чиста загуба на време. Мнозина от нас знаят, че най-добрите идеи често се пръкват от нищото, когато всъщност мислим за нещо съвсем друго. Може да ви се струва безсмислено да „витаете в облаците“, вместо да правите нещо, но подобно отнасяне може да ви донесе неочаквани идеи. Когато мечтаете, мозъкът задейства различни образи, които в резултат на произволното си смесване довеждат до много интересни мисли.

Те наблюдават всичко

Творческите натури попиват като гъби всичко, което виждат наоколо си. Каквото и да се случва, те откриват в него източник на информация, която може да стане основа за нови идеи.

Американската писателка Джоан Дидиън казва, че винаги носи със себе си тефтер, в който записва наблюденията си върху хората и събитията. Така й е по-лесно да разбере сложните и противоречиви аспекти в мислите си.

Четете още: Цитати от детските книжки, които променят живота

Те работят в удобно за тях време

Много известни автори признават, че най-доброто време за творчество е или ранната сутрин, или късната вечер. Набоков например е започвал да пише веднага след събуждането си в 6-7 часа сутринта, а архитектът Франк Лойд Райт е ставал специално в 3 през нощта. Времето е индивидуално, всеки творец си го избира сам.

Те си дават време да останат насаме

Смята се, че художниците и писателите трудно се справят със задачата да поддържат щастлива интимна връзка с друг човек. Дори ако това не е съвсем вярно, артистичните натури често измислят най-добрите си произведения насаме. Психологът Скот Бари Кауфман смята, че часовете на уединение са идеалното време, в което човек да си пофантазира. „Не бива да прекъсвате този вътрешен диалог в себе си. Трудно ще родите някаква идея, ако не можете да поддържате контакта със самите себе си“, казва той.

Те използват житейските трудности

Много от култовите истории, картини и песни са били създадени в момент на болка и загуба, израснали от пепелта на проблемите. Тези творби се превръщат в нещо като катализатор и надежда за решение. В психологията явлението се нарича посттравматичен синдром. Той може да помогне на човек да израсне духовно, да натрупа ценен опит в отношенията си с другите и най-вече да открие за себе си нови възможности.

„Много хора използват житейските трудности като „гориво“ за движение напред. След преживените проблеми те започват да търсят по-добро решение, а това стимулира креативността“, казва Кауфман.

Четете още: Уникални фотоси на домашни любимци: преди и сега

Те търсят нови впечатления

Творческите натури обичат да трупат нов опит и да изпитват нови усещания. Тази откритост към непознатото е движещата сила на вдъхновението им. „Откритостта към нови преживявания е залог за успех“, твърди Кауфман. Любознателността, умението да фантазирате и желанието да опознаете външния свят разширяват границите на вътрешния ви свят.

Те претърпяват поражения, но продължават да пробват

За всеки един творец е задължително да умее да преживява неуспехите. Процесът на създаване на дадено произведение често се описва като поредица от провали, в края на която авторът стига до гениалното решение на проблема. „Талантливите хора често претърпяват неуспех. А гениалните – още по-често“, казва редакторът на Forbes Стивън Котлер, коментирайки работата на Айнщайн.

Те задават важни въпроси

Творческите натури са ужасно любопитни. Те обичат да проучват живота и дори на зряла възраст продължават да засипват околните с въпроси. Някои намират отговорите в многобройните разговори, а други – в самите себе си, като резултат на умозаключенията си. Но всички творци гледат любознателно на света и искат да разберат кое как е устроено.

Те гледат хората и черпят вдъхновение от тях

Наблюдателните и любопитни творчески натури могат с часове да наблюдават другите и да генерират въз основа на видяното най-добрите си идеи. Марсел Пруст е прекарал целия си живот в наблюдение на околните. Записвал постоянно мислите си и в крайна сметка създал гениални произведения. За много писатели това е изключително важно. Чрез наблюденията те успяват да разкрият по-пълно същността на човешката природа.

Четете още: Старата мома и пластмасовите й деца

Те поемат рискове

Рискът и творчеството са тясно свързани, макар малцина да забелязват това. Всеки художник знае, че публикуваните му или показани творби ще бъдат оценени. Ако отзивите бъдат отрицателни, авторът рискува да опетни репутацията си, да остане с чувството, че си е изгубил времето, а при това да потърпи и финансови загуби. Всичко това са просто странични ефекти на представянето на несполучлива творба.

Те възприемат много аспекти от живота като възможност да изразят себе си

Великият Ницше е смятал, че животът му и светът му трябва да се разглеждат като произведение на изкуството. В повечето случаи творческите натури възприемат света по същия начин – те постоянно търсят възможности да изразят себе си. „Творческата работа е самоизразяване. А резултатът й е просто отражение на вашите нужди, желания и уникални черти“, казва Кауфман.

Те следват желанията си

Творческите натури по правило са силно мотивирани. Стремежът им да постигнат успех се корени във вътрешните им подбуди, а не в желанието да получат престижна награда. „Добрите автори си избират сложни задачи, решават остри проблеми, които им позволяват да разкрият напълно своя потенциал“, твърдят авторите на книгата „The Handbook of Creativity“.

Те пречупват границите на собственото си съзнание

Умението да мечтаем ни дава и още една възможност да творим – възможността да излизаме извън рамките на собственото си съзнание и да изследваме други начини на мислене. Човек може лесно да си представи бъдещето си, но в същото време може да си представи и какво мислят другите. Способността да гледате на нещата от чужда гледна точка може да разшири границите на творческото ви мислене.

Те губят представа за времето

Творческите натури често забелязват, че докато пишат, рисуват, танцуват или се занимават с друг вид самоизразяване, сякаш се озовават в друго измерение. Изпадат в особено състояние, в което се опитват да се съсредоточат максимално върху работата си. Когато авторът е наистина увлечен в това, което прави, той почти не забелязва какво се случва наоколо му.

Те се заобикалят с красота

Творческите натури по правило имат чудесен вкус и обичат да се заобикалят с красиви вещи. Проучване, публикувано в списание Psychology of Aesthetics, показва, че музикантите, независимо дали са членове на оркестър, солови изпълнители или педагози, обожават да посещават изложби и да оказват в дома си картини на велики художници.

Те свързват точките

Още една черта, която отличава творческите натури от останалите хора – способността да виждат възможности там, където никой друг не ги вижда. Много велики художници и писатели твърдят, че творчеството е просто умение да свържеш нужните точки, да синтезираш това, за което онези преди теб още не са се сетили. Стийв Джобс е казал следното: „Творчеството е просто свързване на правилните неща. Когато питате авторите как са стигнали до една или друга идея, те се чувстват донякъде виновни. Те просто са използвали правилно натрупания опит и са получили в резултат нещо ново“.



Те преосмислят възгледите си

За творческите натури е много важно натрупаният опит да е разнообразен. Хората, които работят в областта на дизайна или рекламата например, често пробват нови неща и избягват всичко, което преви живота еднообразен. „Навикът е истински убиец на новите усещания и преживявания“, казва Кауфман.

Те се вслушват във вътрешния си глас

Хората, практикуващи творчески професии, се стараят да запазят ясна мисъл и да се съсредоточат върху проекта. От това зависи резултатът от труда им. Например Дейвид Линч медитира, за да стимулира творческото си мислене. Хората, които прибягват до този метод, обикновено са в добро емоционално състояние и са по-устойчиви на стрес и тревожност, поради което успяват да родят повече интересни идеи.