11 изненадващи ползи от йогата

20 март 2017 | 15:00
видяна 7091
коментари 0

Без съмнение йогата се превърна в един от най-практикуваните спортове в световен мащаб. Всички сме наясно, че тя прави тялото ни гъвкаво, отпуска ни от ежедневния стрес и ни поддържа в чудесна форма. Истината обаче е, че йогата е много повече от това - тя може да се превърне в ключа към себепознанието, който винаги сте търсели. Как ли? Продължете да четете тези редове и ние ще ви разкрием тайната.

Независимо дали се занимавате с йога отдавна или се чудите дали е време да опитате, тези изненадващи ползи от нея ще ви впечатлят:

1. Йога всъщност е първата система за личностно усъвършенстване

Тя е насочена към единението между тялото, ума и духа. На пръв поглед йога изглежда като серия от странни пози, които поддържат тялото гъвкаво и стройно. Древните йоги обаче познавали много добре човешката природа и вярвали, че душата на всеки е неговата истинска същност, а тялото му е средство за придвижване, направлявано от действието, емоциите и интелекта. Тяхна цел била създаването на система от упражнения, които да поддържат хармонията именно между душата и тялото. Истинската цел на йога е постигането на усещането за вътрешен покой и мир, който древните вярвали, че е в основата на човешката природа.

Представете си йогата като процес на дълбоко себеопознаване, към който всеки от нас се стреми безгласно. Затова ви съветваме следващия път, когато посещавате час по йога да оставите проблемите и телефона си пред вратата и да посветите времето в залата само и единствено на себе си. В крайна сметка го заслужавате, нали така? Опитайте се да погледнете на йогата като средство, чрез което можете да подчините ума и мислите си, а всички знаем, че те могат да бъдат както най-добрият ни приятел, така и най-голямата спънка в живота ни. “Когато промениш начина, по който гледаш на нещата, нещата които гледаш се променят”, казва световноизвестният лектор в сферата на самоусъвършенстването и горещ почитател на йогата - Уейн Дайър.

2. Йога е изворът на младостта

Свикнали сме да възприемаме старостта като неизбежна и често дори смятаме, че е безсмислено да полагаме усилия да й противодействаме. Замисляла ли сте се обаче как и защо по-голямата част от животните остават в добра форма почти до края на живота си? Древните йоги дълбоко вярвали, че остаряването всъщност до голяма степен е изкуствено предизвикан процес, а изначално телата ни са програмирани така че да останат жизнени доста по-дълго, отколкото сме свидетели днес. Това се дължи на факта, че те стават жертва на самоотравяне на организма с токсини, от които тялото ни не може да се освободи. Редица изследвания доказват, че йогата е чудесно средство за детоксикация на тялото и освен това помага при редица заболявания, които са трудно лечими. Тя може да доведе до облекчение при хора с мигрена, хронична умора, разширени вени, сърдечни заболявания, болки в различни части от тялото и много други.

3. Йога за … мозъка

Учените установили, че заниманията с йога повишават силата и активността на мозъка. Само 20 минути практикуване на древната система от упражнения може да подобри способността ви да се съсредоточавате и да запаметявате информация. Йогата е чудесно средство за отпускане, когато чувствате, че сте претоварени или имате проблем, който не можете да разрешите. Тя ви помага да релаксирате, да се фокусирате и да откриете най-доброто решение за вас самите. Тайната е в присъствието, докато практикувате йога не мислете за нищо друго освен за връзката с тялото си, която можете да възстановите чрез изпълняването на различните асани.

4. Йога за по-пълноценно тичане

Със сигурност ще ви изненадаме като ви споделим, че йогата е чудесно допълнение към тичането в парка. Ако практикувате системата от упражнения достатъчно често, ще имате сила и гъвкавост, които са от изключителна важност за бягането. Йогата укрепва всички мускули и ще направи тичането ви по-ефективно, а освен това ще бъдете по-малко податливи на контузии.

За разлика от тренировките с тежести, практикуването на асани включва както големите, така и малките мускулни групи, като координира тяхната едновременна тренировка, тоест не рискувате да има липса на баланс между различни части на тялото ви. Практикуването на йога може да помогне и за ранното "диагностициране" на потенциални контузии, тъй като дори и най-лесните асани включват използването на голяма част от мускулите в тялото. Много бегачи например страдат от болки в колената, които се оказва, че всъщност се дължат на дисхармония между силата на четириглавия мускул и тази на мускулите на прасците и на мускулите на дупето. Един от най-важните моменти при тичането, който със сигурност също не бива да подценявате е обувките, с които бягате. За да избегнете травми, е добре те да бъдат създадени специално за тичане. Нашите приятели от любимата ни спортна марка adidas са стигнали още по-далеч, като са отделили време и усилия да създадат маратонки, съобразени изцяло с нуждите на жените бегачки. Повече да модела UltraBOOST X можете да научите тук


 

5. Йога за “послушни” хормони

Ендокринната ни система се състои от жлези, които произвеждат различни по тип хормони, които отговарят за всяка функция, която тялото ни извършва. Хормоналният дисбаланс може да доведе до десетки неразположения, които дори не подозираме, че са предизвикани от непослушните хормони. Сред тях са: общата отпадналост и липса на енергия, забавен метаболизъм, главоболието, кожните проблеми, безсънието, безпричинното напълняване и резките промени в настроенията. Някои от асаните или специфичните йога пози стимулират отделянето на хормоните и подпомагат функционирането на жлезите. Доказано е, че те могат да облекчат и проявите на предменструалния синдром, както и на менопаузата и да направят живота ви доста по-безпроблемен и щастлив.

6. Йога казва “не” на шоколада

Някога смятали ли сте, че йогата би могла да ви помогне да се справите с неудържимото си желание за нещо сладичко? Връзката между древната система от упражнения и днешните зависимости е наистина изумителна. Забелязали ли сте, че когато сте под напрежение желанието ви да хапнете нещо става натрапчиво и не търпи възражения? А замисляли ли сте се, че това желание няма абсолютно нищо общо с нуждите на тялото ви от хранителни вещества? Необмислените похапвания всъщност са израз на потребността на ума ви да избяга от реалността и да открие отдушник в храната. Така описано това ви се струва нелогично и излишно, нали? Целта на йога е да се съсредоточите върху настоящия момент и да обърнете внимание на начина, по който се чувствате в момента, а не да бягате от него. Възстановяването на връзката между ума и тялото ви обикновено слага край на неудържимото похапване и ви помага да се справите с проблемите си, а не да ги оставяте в периферията, където те продължават да излъчват енергия, която лесно се превръща в стрес.

7. Йога за по-добро храносмилане

Това, което се случва зад затворената врата на тоалетната е тема, която рядко обсъждаме, но когато се чувстваме подути или надебеляваме без причина започваме да търсим решения, които рядко имат траен резултат. Вероятно не сте се замисляли, но когато правите йога асани, не тренирате само мускулите на ръцете и краката си, но и тези, които непрекъснато се свиват, за да придвижат храната в организма ви и да отделят излишните вещества от нея. Ако не се движите достатъчно, мускулите на червата ви се отпускат и започвате да задържате голямо количество токсини. Комбинацията от техники за дишане и асани, които нежно масажират чревните мускули, води до освобождаването от вредните вещества става изключително лесно, а това води до плосък и стегнат корем.

8. Йога за “бронирано” тяло

Дълги години се е смятало, че способността на тялото ни да ни защитава от различни микроорганизми и болести е само физиологична, но нейният механизъм на действие не е бил добре изяснен. През 80-те години учените обаче откриват пряка връзка между мозъка и клетките на имунната система. Това означава, че мислите, настроенията и напразните очаквания, които изпращате до тялото си всъщност влизат в контакт и с клетките на имунната ви система. Затова е от изключителна важност да практикувате поне веднъж седмично спортове като йога, тай-чи или пилатес. Те успокояват ума, правят ни по-щастливи и съответно по-здрави. Друг важен компонент, който пряко влие на податливостта ни на заболявания е медитацията - специалистите препоръчват да отделяте поне 10 минути на ден за медитация. Не си представяйте нещо сложно - идеята е просто да успокоите мислите и мозъка си, които са способни изцяло да ви завладеят, ако не им дадете почивка.



9. Йога за по-изпепеляващи страсти в леглото

Редица изследвания показват, че йогата увеличава сексуалното желание и гъвкавостта, което ще ви даде нов поглед над секса. Асаните подобряват притока на кръв към половите органи и дори биха могли да помогнат на мъже с еректилна дисфункция. Учените са установили още, че практикуването на йога подобрява оргазмите и цялостното усещане от секса.

10. Йогата ни прави по-търпеливи и спокойни

Заниманията с йога ще подобрят цялостното ви усещане през приключението, наречено живот. Забелязали ли сте, че когато сте ядосани привличате все повече негативни случки в ежедневието си и това продължава докато просто не се успокоите. Любопитният феномен се дължи на факта, че Вселената работи на принципа на привличането, какво излъчвате това идва при вас. Доказано е, че йогата и медитацията успокояват ума, възвръщат връзката ни с тялото и ни правят по-търпеливи и спокойни. Това от своя страна води до по-пълноценен и изпълнен с щастие живот.

11. “Добри” гени с йога

Всички функции на нашето тяло са кодирани в ДНК-то ни. Поведението ви, това което ядете и лекарствата, които взимате повлияват активността на гените ви. Практикуването на йога може значително да регулира техните прояви и съответно да превантира появата на различни заболявания. Учените смятат, че това се дължи на способността на асаните да повишават активността на парасимпатиковата нервна система и да намаляват тази на симпатиковата нервна система. Това от своя страна води до намаляването на производството на кортизол, по-известен като “хормон на стреса” и който е виновник за редица проблеми - от стрес до остеопороза. Така че йога действа на молекулярно ниво и повлиява клетките в тялото ни. 

Роси Кацарова

редактор

Коментари

Добави Коментар

Най-четени