Автор
Антония Дамянова

Това не става за гледане: 'Всичко навсякъде наведнъж'- 7 Оскара и много разочарование - защо почти никой не хареса този филм

Триумфът на филма "Всичко навсякъде наведнъж", който грабна 7 статуетки Оскар на 95-та церемония на Американските филмови награди, предизвика стихийно недоволство и разрушителен земетръс в публичното пространство.

Като че ли зрители и критици от цял свят за първи път от самото създаване на най-престижните кинонагради останаха в тотален шок и негодувание от избора на гилдията, което напълно обяснимо даде превес тъкмо на негативните коментари.

По този повод направихме кратък обзор на мненията за лентата както у нас, така и в чужбина. Разбира се, има и такива сред тях, които приветстват с две ръце тазгодишният победител на Оскарите, но да не пренебрегваме факта, че те далеч отстъпват по мащаб на тези, според които "Всичко навсякъде наведнъж" е лента, която абсолютно не заслужава да бъде увенчана с цели седем статуетки.

Нека все пак да видим черно на бяло какво мислят онези, които вече са гледали и изпитали въздействието на филма върху сетивата си. Да започнем с чуждия печат, където надделява мнението, че филмът е претенциозен, но му липсва душевност, а посланието му е тривиално.



Филмовият критик Бил Нюкот споделя в The Saturday evening post: „Лентата разказва историите с бясна скорост, докато се гордее самодоволно от своята интуитивна интелигентност. Филмът продължава да прилага дефибрилатори към изчерпания разказ, а всъщност няма сърце като за начало. „Всичко навсякъде наведнъж“ е онова непоносимо дете, чиито високомерни родители ви показват уменията му и следят лицето ви, за да се уверят, че сте достатъчно изумени от него. Не можеш да оцениш подготовката на детето – но, Боже, как ти се иска това да свърши... Научно-фантастичният хит за собственичка на пералня, която научава, че има безброй други същности, съществуващи в безкраен брой паралелни вселени, събра куп награди от класа на „Титаник“. Затова до голяма степен го мразя.“



В World of reel критикът Джордан Руими пише: „Филмът не успя да ми повлияе. Да, актьорският състав е страхотен, китайската култура е представена без усилие и т.н. Но имах чувството, че режисьорът просто хвърля идея на екрана и резултатът ми се стори доста повърхностен, особено при внушителните 142 минути. В крайна сметка получаваме прекалено много шамари, фетиш към свръхмодерни битки, мултивселени, подпечатани върху още мултивселени, и сапунено послание за семейството и любовта. Не помага и фактът, че филмът преминава от една сцена в друга, без да има каквито и да било значими драматични акценти. Усеща се като музикален клип, лишен от точно това, което се опитва да проповядва – човешкото чувство.“

View post on Instagram
 


„Провалена фантазия“ е най-простият и ясен начин да опишем „Всичко навсякъде наведнъж“, филмът на Даниел Кван и Даниел Шайнер. Ако не беше привлекателното присъствие на актьорския му състав, той нямаше да остави нещо друго освен пушек от пара. Празнотата на филма е още по-обезкуражаваща, тъй като той има съществена и значима реална основа, която бива пренебрегната в името на някои специални ефекти“, пише Ричърд Броди, критик и автор на книгата „Всичко е кино: работният живот на Жан-Люк Годар“.

Не така обаче мислят защитниците на филма, според които той заслужава всички награди „Оскар“. Те виждат в него нещо повече от безпорядък, битки и мултивселени, а именно тежкия живот на малцинствата и драматичната история за семейната травма.

„Всичко навсякъде наведнъж“ е филм с такава мащабност. Наситените актьорски изпълнения са сблъскват с големи идеи, обвити в нюансирано разбиране за това как се отнасяме един към друг. Един филм, който наистина разбира как може да изглежда безкрайността“, коментира главният филмов критик на Independet Кларис Логри.

View post on Instagram
 


В статия в The New York Times критикът А. О. Скор пише: „Този филм е вихър, който се движи с нежност и очарование. Както във Вечното слънце на неопитния ум“ или „Отвътре навън“ на Pixar, античната хитрост служи на искрено и щедро сърце. Да, филмът е метафизична многостранна галактическа екскурзия в мозъка, но дълбоско в себе си – а също и на повърхността – той е горчиво-сладка домашна драма, съпружеска комедия, история за имигрантски стремежи и изпълнена с болка балада за любовта между майка и дъщеря.

Да прехвърлим страницата и да видим какво смятат на родна почва за лентата:

„Преди малко БиБиСи пусна статия, която обяснява на зрителите съдържанието и умността на големия победител на нагласите Оскар "Всичко навсякъде наведнъж" . Предлагам незабавно да бъдат ангажирани скучаещи критици, изпълнени с възхита към творбата и да подготвят поне субтитри, та простодушната публика, която явно преобладава, да получава напътствия и разяснения в критичните моменти на пълно недоумение. Можем да добавим и учители по литература, които съвместно с критиците да успокояват зрителското недоумение с кратки разработки от типа: "Каква е авторовата идея в този епизод", пише с ирония във фейсбук профила си специализиралата в ВВС и Ройтерс журналистка Лияна Панделиева. Съвременниците на прехода я помнят като красивото лице на СДС.

Да припомним, че първата вечер след нощта на Оскарите bTV побърза да излъчи в ефира си въпросният победител. Може би тъкмо това предизвика и уместният въпрос от страна на журналиста Асен Григоров „Дали пък „БНТ няма да излъчат "Навални" по повод на спечеления "Оскар"?

„Гледаме "Всичко, навсякъде...". Започнахме с ентусиазъм, "веселички" - очакващи комедия... Сега си разливаме уиски обилно, с надежда да "се докараме до състояние да го разберем"... За смях - и дума да не става...“, коментира в умопомрачение Биляна Митева.

В крайна сметка отново стигаме до въпроса защо точно този филм, който най-малко е успял да достигне до сърцата на публиката, бива най-високо оценен от Американската академия? Нали точно в това се крие целта на изкуството, замисъла на великата илюзия, наречена кино? Да докоснеш душата, да разтърсиш, да предизвикаш емоция, размисъл. Или просто живеем в свят, в който ненормалното е новото нормално? Явно вече и Оскарите по примера на таблоидите започнаха да залагат на правилото – колкото по-откачено и по-скандално, толкова по-добре. Или пък грешим? Може би точно в провокацията се крие разковничето?

От една страна разбираме избора – тук са покрити изцяло новите правила на Академията на филмовите изкуства и науки на САЩ – има и културно, и расово, и полово многообразие, или с други думи – от всичко навсякъде и наведнъж (игра на думи със заглавието на филма).

На повечето зрители и експерти обаче този залог явно прилича повече на несполучливо и натрапено хиперболизиран пародиен модел на това как трябва да изглежда бъдещото кино. И ако наистина триумфиралият на Оскарите филм е примерът за такова, то бедна ни е фантазията какво ни чака занапред...

Четете още: Зад кулисите на Оскарите: Кой целува Лейди Гага и какво се случи с деколтето на Ева Лонгория