Консултирахме се с експерт, за да споделим с вас колко години е добре да работите на дадено място, какво е отношението на работодателите към хората, които често си сменят работата и какво да кажете на интервю, ако не сте се задържали на едно работно място задълго.

Днешно време за жените кариерата е планирано и насочено движение напред и нагоре към поставената цел. И тази хазартна игра, както всички други, си има своите правила. Ако играете „чисто”, без да отчитате случайностите, връзките и влиятелните покровители, правилата са прозрачно ясни – „козовете” са доброто образование, знанието на чужди езици, опитът в престижни компании, професионалните умения и изкараният продължителен стаж на дадено работно място. Като последният фактор е доста спорен.

От три години нагоре

Доколко зависи кариерата ви от това колко дълго сте се задържали на дадена работа? Мнозина биха казали, че има пряка връзка между двете неща. Личните резултати могат да се оценят пълноценно най-рано на третата година работа в определена компания. В рамките на същата компания се очаква и постепенно повишаване към по-отговорни длъжности. Това на пръв поглед е идеалната кариерна стратегия. Тя обаче е най-подходяща за специфични професии – лекар, преподавател, финансист и др. Лекар от спешно отделение може да се издигне до главен лекар на клиниката, преподавател в университет може да започне като асистент и да стане декан на факултета или ректор на университета, а банков служител може да стане заместник-управител на банката. В тези сфери се приветства кариерният ръст в рамките на дадена организация.

Не по-малко от година

Междувременно в много среди се търсят служители с разностранен опит, без дълги срокове на „застояване” на едно място и без признаци за професионално „изчерпване” – мениджъри по продажбите или туризма, дизайнери, ръководители проекти, PR-мениджъри. Техният стаж на едно работно място трябва да е продължил не по-малко от година.

Изключения, потвърждаващи правилото, се срещат навсякъде. Професионалният опит винаги има ефект върху размера на заплатата и скоростта на изкачване по кариерната стълбица. А за ръководни длъжности изискванията са по-високи – за предпочитане е кандидатите да имат опит на същата длъжност в продължение на 3 години, разширен спектър умения и квалификации, както и примери за сполучливи проекти.

Какво да кажете на интервюто

Ако сменяте работните места твърде често, това може да „подплаши” дори и най-лоялния работодател. В този случай се подковете с уважителни причини и личен чар – ще ви се наложи да защитите позицията си. Въпреки всеобщата тенденция за честа смяна на работното място, работодателите все така държат на традиционните ценности и избягват непостоянните кадри. Уви, трудно е да се промени манталитета на шефовете, дори ако всичко наоколо се е променило коренно.

На интервюто акцентирайте върху желанието си за професионално и личностно развитие, което е било затруднено поради обективни обстоятелства в рамките на дадена длъжност в предишната компания.



Впрочем по статистични данни PR-мениджърите и служителите от козметични салони най-често търсят ново работно място. При тях срокът е средно от 1 до 1.5 години. И има просто обяснение за това – желанието на фризьора или козметика да работи в по-престижен салон и съответно да повиши стойността на услугите си или пък желанието на PR-мениджъра да се издигне до PR-директор, ако тази реализация е невъзможна в рамките на дадена компания.

Обща стратегия: можете да убедите бъдещите си работодатели, че честата смяна на работното място се дължи на вашия позитивен стремеж към по-добро, на вашата активност и креативност, докато натрупаният опит на определена длъжност ви е служил за зареждане със знания преди опита ви за скок в кариерата.

Ако осъзнавате, че настоящото ви работно място не е желано от вас в дългосрочен план и не ви предлага перспективи за развитие; ако постигнатите от вас резултати не се отразяват на бизнеса като цяло и ако трудът ви се оценява по най-ниската кота за заплата – време е да смените работното място.

Един знаещ цената си специалист по правило следи текущата ситуация на пазара, ориентира се в нивото на заплащане на труда и знае нужните компании и техните изисквания. Това му позволява да не изпуска „златните” си шансове и да се издигне на следващото стъпало в кариерата си. Днешно време кариерата не представлява постепенно повишаване в длъжност в рамките на една и съща компания, а последователност от стратегически стъпки – от една компания в друга, от една специалност в друга, като основен „скелет” на стратегията е вашият личен план за развитие. Т.е. не е важен броят на работните места, които сте сменили, нито колко време сте се задържали на определено място, а навиците, опитът и познанията, които сте натрупали в процес на работа.