Потресаващата статистика сочи, че 0% от българите използват колан, когато се возят на задната седалка на автомобил.

За сравнение в Европа поне 70% от пътниците използват колан при същите условия.

Woman.bg се присъединява към усилията на колегите от site.bg, които стартират кампания за употребата на предпазните колани.

Оказва се, че в началото на 2001 г. само 6 % шофьорите се използвали колани. След усилията положени от КАТ обаче и въвеждането на глоби вече около 85 %, пътуващи извън населени места и около 65 % в градовете си ги слагат.

Кампанията на органите за ред по пътищата, свързана с употребата на предпазни колани на задната седалка, обаче не даде същия резултат.

След масираната акция проведена в края на миналата година, от КАТ сякаш забравиха, че трябва да санкционират и затова. 50 лева глоба и отнемане на осем контролни точки е санкцията за неизползване на обезопасителен колан в автомобила. За пътника, неизползвал предпазен колан глобата е парична, а на водача на автомобила се отнемат контролни точки.

Много малко от нас, обаче се съобразяват с изискването за колан на задната седалка и не си дават сметка, че по този начин могат да бъдат опасни не само за себе си, но и за околните.

Ето и две клипчета, които илюстрират нагледно това:

Всеки без колан е потенциални жертва, а също и неволен убиец. 80-килограмов непривързан човек, може да размаже този на предната седалка и то в иначе безобиден инцидент.

В края на май представители на КАТ и на автомобилния бранш напомниха, че с поставянето на предпазни колани е можело да се спасят 300 човешки живота миналата година, а други 3000 са щели да избегнат тежките наранявания, само ако са си сложили колан преди да потеглят с автомобила.

През изминалата година от 112 души, загинали при пътно-транспортни произшествия на задните седалки на автомобилите.

Ако ползвате колан, три пъти по-малка е опасността да загинете при катастрофа или да получите наранявания.

Кампанията има за цел да поощри водачите и пътниците в автомобилите да ползват своите обезопасителни колани. Да покаже, че неносенето на коланите е един егоистичен акт, който някои пътуващи в автомобила извършват спрямо своите пътници и близки.


Да се постигне ползваемост на коланите и да се спасят много хора от смърт, осакатяване и наранявания.

ЗАЩО ДА НОСИМ ПРЕДПАЗНИ КОЛАНИ?

За да осъзнаем ползата от употребата на предпазния колан, е важно да разберем добре динамиката на една катастрофа. Всяка катастрофа всъщност е съставена от три сблъсъка.

Сблъсъкът на автомобила

Първият сблъсък е известен като автомобилен сблъсък, който кара автомобила да се огъва и усуква когато се удари в нещо и спре внезапно /друг автомобил, дърво, стълб, стена и др./ Това се случва за приблизително 1/10 от секундата. Смачкването на предницата абсорбира една част от силата на удара и действа като възглавница за останалата част от колата. Вследствие на това купето с пътниците спира по-постепенно в сравнение с предницата на колата.

Човешкият сблъсък

Вторият сблъсък се случва когато пътниците се ударят в някоя част на купето. В момента на удара необезопасените пътници продължават да се движат със скоростта на автомобила отпреди сблъсъка. Точно след като автомобилът спре напълно, необезопасените пътници ще се ударят във волана, предното стъкло или друга част на вътрешността на автомобила. Това е човешкият сблъсък. Друга форма на човешки сблъсък е този между двама души. Много тежки наранявания се причиняват от необезопасени пътници, които се блъскат един в друг. При катастрофа пътниците се движат към точката на сблъсъка, а не се отдалечават от нея. Пътниците на предните седалки често биват убивани от необезопасени пътници на задните седалки, които се превръщат във високоскоростни “снаряди”.Същите последствия се получават и от незакрепени предмети или животни поставени на задните седалки.

Вътрешният сблъсък

Дори когато тялото на пътника спре напълно, вътрешните му органи продължават да се движат напред и се удрят в други органи или в скелетната система. Този трети сблъсък е вътрешният сблъсък и често причинява тежки или фатални наранявания които външно не си личат.

Защо да носим предпазни колани?

По време на катастрофа правилно поставените колани разпределят силите на внезапното забавяне на тялото върху по-големи и здрави части на тялото, като например гърдите, бедрата и раменете. Коланът се разтяга леко, за да забави тялото и да увеличи разстоянието на спирането му. Разликата между разстоянията за спиране на обезопасен и необезопасен пътник е съществено. Най-често това е разстоянието между живота и смъртта.

Нараняванията от пътнотранспортните произшествия изконсумират голяма част от и без това оскъдния бюджет на болничните заведения и здравеопазването като цяло.

Ползването на обезопасителните колани не е въпрос на персонален избор - то е дълг за защита на собствения живот и живота на другите.

ДА ПОСТАВЯМЕ ВИНАГИ ОБЕЗОПАСИТЕЛНИЯ КОЛАН НА СЕБЕ СИ, НА ДЕЦАТА, НА СВОИТЕ БЛИЗКИ И НА ВСИЧКИ С КОИТО ПЪТУВАМЕ В АВТОМОБИЛА!!!